EU-pengar till ny flygplats

Solen verkar nu gå upp för Sälens flygplats som ska öppna 2019. Kritikerna menar att en tredje flygplats är onödig och hotar miljön. Foto: Getty Images
Textstorlek:

EU-kommissionens godkännande av 250 miljoner kronor skapar hopp för en flygplats i Sälen. Men kritikerna menar att det är bortkastade pengar.

Steget närmare Dalarnas tredje flygplats togs sedan EU-kommissionen godkände regeringens stöd på 250 miljoner kronor.
Sälens flygplats planeras för trafik om två år med en förlängd landningsbana på 2 500 meter.
Utöver de 250 miljonerna behövs minst en miljard kronor för att bygga en internationell flygplats som är tänkt att ta emot passagerare från nästan hela Europa.
I en förhandsplan sägs att detta kan skapa minst 500 arbetstillfällen.
Charlotte Skott, utvecklings- och kommunikationschef för destination Sälenfjällen, sa till DT att i Scandinavian mountains ingår 435 företag, och om varje företag, som en del i den nya flygplatssatsningen, skulle anställa en person, blir det många nya jobb.
När tanken är att hålla liv i besöksnäringen hela året leder det automatiskt att mer folk behövs, menade Skott.
Brett Weihart, vd på Scandinavian mountains airport AB, menar att man har jobbat hårt för att få in EU-pengarna som visar att besöksnäringen står högt i kurs.
Man kan nu ta nästa steg mot att öppna flygplatsen och upplevelsecentret med handel, restauranger och andra aktiviteter år 2019.
Malung-Sälens nya kommunalråd, Hans Unander, välkomnade också beskedet om att Sälens flygplats kan bli verklighet.
Trots glädjeyran i kommunhuset och på näringslivskontoret vill Unander när det gäller antal jobb inte ta i för mycket.
Skulle projektet skapa hundra jobb är det okej, menade han. Andra utmaningar är bostadsfrågan.
När kommune inte har någon tomtmark i Rörbäcksnäs, som tack vare flygplatsen spås ett uppsving, saknas det bostäder. Det är något man nu ska undersöka, menade Unander.
Medan många nu jublar över både fler turister och jobb, finns det dem som är kritiska till ytterligare en dalaflygplats.
Tidigare berättade Dalabygden om flygplatsen i Mora som menade att man redan har en fungerande utrikesflygplats i norra Dalarna.
Miljörörelsen har också ventilerat sina åsikter och är nu rädd för att naturen ska ta skada av bland annat konstgjorda ingrepp, buller och andra föroreningar.
Bertil Helmersson, ordförande för Naturskyddsföreningen, tycker att de 250 miljonerna borde man kunna investera i något bättre.
Till DT förslog han att pengarna skulle gå till järnvägen, där tursiterna kunde åka buss från Fiskarheden till Sälen. På önskelistan står även vindkraftverk och solceller.