Rättviksbacken har ett unikt läge med utsikten över Siljan. Foto: Daniel Stenberg
På väg upp mot toppen i en av de två liftar som finns i drift för tillfället. Men redan nu finns planer på att öppna upp den tredje lift som redan finns, men som inte varit öppen på flera år. Foto: Daniel Stenberg
Foto: Bjursås Berg & Sjö

Glädjebeskedet: Nu kan Rättviksbacken utvecklas med nye aktören

Rättviksbacken kommer att drivas vidare. Kommande säsong hyr Bjursås Berg & Sjö AB anläggningen: — Vår målsättning och förhoppning är att det ska bli en långsiktig lösning där vi bidrar till att Rättviksbacken blir ett ställe som fler besöker året runt, säger Per Kempe, vd på Bjursås Berg & Sjö.

I våras kontaktade Rättviks kommun Bjursås Berg & Sjö med frågan om de var intresserade av att diskutera att driva Rättviksbacken.

— Vi vill alltid diskutera hur vi kan bidra till mer skidåkning; att bibehålla och stärka skidintresset i vår region, säger Per Kempe, vd på Bjursås Berg & Sjö.

Nu har parterna kommit överens om att bolaget ska hyra anläggningen under det kommande året.

— Vi ser detta från båda parter som ett prövoår, för att kommunen ska lära känna oss som organisation och att vi ska lära oss anläggningen. Men vi har från vår sida som mål att bidra till att göra Rättviksbacken till ett mer uppskattat och ett större besöksmål både vinter och sommar än det är i dag. Så vår förhoppning är att detta ska vara starten på en långsiktig lösning, säger Kempe.

Två liftar kan bli tre

Rättviksbacken kommer att ha två liftar igång till kommande vinter. Men det finns redan nu planer på att utveckla verksamheten.

— Det finns ju en backe och en lift ytterligare, på norra sidan av berget. Där finns det inget snökanonsystem, så den har inte varit i drift på många år. Men det är en del som vi vill utveckla. Men då pratar vi inte i vinter och inte nästa, men kanske på fem års sikt. Detsamma gäller toppstugan som i dag är fuktskadad. Den skulle vi vilja fixa till och öppna, och dessutom vill vi utveckla barnområdet så att det blir ännu roligare för barnen att åka.

– För det är inget snack; Rättviksbacken är en väldigt bra backe. En vacker plats med en lång ihållande sluttning rakt i fallinjen. Här har Rättviks kommun något riktigt bra, och det hade jag sagt oavsett vem som ska driva backen kommande vinter, säger Kempe.

Jubel i klubben

Rättviks Slalomklubb har fostrat en rad duktiga alpina åkare där Anna Swenn-Larsson och Therese Borssén är de mest tydliga exemplen. I dagsläget finns strax under 60 aktiva i träning.

— Det var osäkert om vi skulle få någon som driver backen, och nu hittades den här lösningen med Bjursås Berg & Sjö. Det betyder väldigt mycket för klubbens del. Vi hade tittat på en plan B att börja åka till olika anläggningar för att träna, och det hade absolut inte gynnat klubben eller möjligheterna till rekrytering, säger Daniel Stenberg, ordförande i Rättviks Slalomklubb.

— Diversearbetaren i Rättvik som drivit backen de två senaste säsongerna har gjort ett bra jobb utifrån sina förutsättningar. Vi är glada över det jobb de gjort. Men nu får vi in en aktör som har skidåkning som sin kärnverksamhet. Det känns väldigt spännande.

Hur ser du på planerna på att kunna öppna upp den ”stängda liften” på norra sidan av berget?

— Det är något som vi givetvis ser väldigt positivt på. Fler nedfarter skulle möjliggöra träning för klubbens del även under högsäsong. Som det är nu kan det bli trångt i backen. Men det bygger ju på att vi får till ett snökanonsystem även där. Men där kan vi i kubben vara behjälplig om vi kan hitta samarbetsformer för att därigenom arbeta med finansieringen.

– Sen finns det ytterligare en fördel med norrsidan. Den är mer ”vädersäker”. Den stora backen ligger i ett västläge där Siljan ”hjälper till” med västvindar vilket gör att snöläget tar mycket stryk vid blidväder. På norrsidan skulle vi behöva lägga mindre snö och på det sättet kunna förlänga säsongen, säger Stenberg.

När tror du att ni kan vara igång med träningen hemma i Rättviksbacken till vintern?

— Det beror helt på hur det blir med kyla. Men om vi kan vara igång och träna mellan nyår och trettondagen är det jättebra. Och om vi skulle kunna köra redan i mellandagarna vore det fantastiskt. Det har vi inte gjort på många år, säger Stenberg.