Åkare uppmanas låsa bilar

Efter terrorattacken i Stockholm för två veckor sedan uppmanas nu chaufför i Dalarna att låsa sina lastbilar när de lämnar fordonet. Foto: Mats Lindström
Textstorlek:

Terrorattacken med en lastbil i centrala Stockholm för två veckor sedan har fått Maserfrakt att tänka till.
– Branschen uppmanar nu förarna att låsa lastbilarna, säger Krister Söderstam, ordförande på Maserfrakt.

Företaget startade 1939 och är med sina 276 delägare, 700 fordon och 600 maskiner ett av Sveriges största transportförmedlingsföretag med huvudkontoret i Borlänge samt platskontor över stora delar av Dalarna och Gävleborg.
Fredagen den 7 april klockan 14.53 kom ett larm om en lastbil som mejade ner folk vid Centralbadet och på Drottninggatan i centrala Stockholm. Lastbilen hade kapats när bilens förare höll på att lasta ur drycker. Vansinnesfärden slutade med att mannen i den kapade lastbilen körde på 19 personer och kraschade in i Åhléns varuhus. Polis på plats uppger att tre personer dödats och flera förts till sjukhus.
Krister Söderstam, vad var din första reaktion när du fick reda på händelsen?
– Den var tvådelad. Först var det den mänskliga: ohyggligt tråkigt och fasansfullt att det hade hänt här. Sen dök bilderna upp från London, Nice och Berlin med flera att detta händer och att det är påfrestande för oss att vi har arbetsredskap som används som terrorredskap. En jobbig tanke.
Med anledning av alla terrorattacker menar Krister att funderingar kring kapningar av lastbilar har funnits men inte riktigt tagits på allvar – förrän nu.
– Först när det slår mot en själv, när det som är långt bort kommer nära, skapas en större medvetenhet bland de flesta som har med transporter att göra. Diskussionerna kring detta har också intensifierats, säger Krister Söderstam.
Hur man ska komma tillrätta med att obehöriga kan kapa en lastbil har Söderstam inget svar på idag. Han menar att frågan är komplicerad och handlar inte bara om terroraktioner.
Hur menar du?
– Det händer att lastbilar stjäls för sin last eller att bilen körs iväg av en obehörig som inte har för avsikt att kanske skada någon men blir en trafikfara. Lastbilen är ofta kopplad till chauffören som kan göra 20-30 lossningar per dag. Det finns ingen enkel lösning idag hur lastbilen kan skyddas från obehöriga.
Branschen uppmanar nu chaufförerna att låsa lastbilen när de lämnar den. Närmast förs diskussioner om hur olika kapningar av lastbilar kan förhindras.
– I övrigt väntar vi på vad polisen har att komma med, säger Krister Söderstam.