Mikael öppnar eget efter 22 år

Nu arbetar Mikael Hedman åt sig själv och kan styra mer hur han vill ha det. Foto: Maria Karlsson
Textstorlek:

​Mikael vet att det kan vara svårt att få tag på personal. Men när det blir dags att anställa hoppas han kunna locka med motorsportdelen i sitt nystartade företag.

Efter 22 år som anställd fordonstekniker startar nu Mikael Hedman i Ludvika det egna företaget MH Service.

– Jag har precis börjat jobba upp en verksamhet så jag har inte sökt personal än. Men så småningom hoppas jag kunna anställa åtminstone en person, säger han.

Än så länge har han hjälp av sin pappa som är pensionär.

Han vet att det kan bli svårt att hitta personal så det gäller att ha något att locka med, menar han. I hans fall kan det vara hans engagemang inom motorsporten.

Han har bland annat kört rally själv och ett par år arbetade han som rallytekniker på Volkswagen motorsport i Tyskland. Han har också frilansat som tävlingstekniker och det har varit mycket lärorikt för Mikael.

– Allt är annorlunda när det gäller rallybilar, med mycket specialprodukter. Där är det viktigt att vara noggrann för där måste delarna sitta fast i de höga farterna. Men det är något jag tagit med mig även till helt vanliga bilar.

Dessutom är kundmötena viktiga för Mikael. Han vill ta sig tid att förklarar så gott det går vad som behöver göras med en bil och vad det kommer att kosta med mera. Det är en av fördelarna med yrket att kunna göra människor nöjda, tycker han.

Mikael tycker det är synd att höra om hur fordonsutbildningar får lägga ned på grund av att det är för få sökande. I slutet av 1900-talet och i början av 2000-talet var det annorlunda. Då var fordonstekniker högre rankat och många ville hålla på med bilar.

– Det är ingen som vill bli skitig om fingrarna och jobbet är också tungt och bökigt rent kroppsligt. Nu vill alla bli it-tekniker istället. Och jämför man med vad de har i lön är det inte så mycket en bilmekaniker tjänar, säger Mikael.

Hans förslag på hur fler ska välja att utbilda sig till fordonstekniker är att företagare i branschen skulle gå ihop och besöka grundskolor för att berätta om yrket.

– De som utbildar sig kommer inte att ha problem att få jobb. Nu kan det vara ända upp till tre veckors väntetid på många verkstäder och det kommer alltid att finnas bilar som behöver repareras.

Enligt Mikael så finns det många gamla bilar i Sverige och mycket skrot som rullar efter vägarna. Det finns inte längre någon skrotpremie, vilket han tycker är synd, och många försöker hålla liv i sina gamla bilar.

Men hållbarheten på nya bilar har också blivit sämre, bildelar måste bytas oftare och det blir också mer elektronikfel.

– En bil kan gå bara några tusen mil och sen kommer felen i dag, säger Mikael.

Det finns både för- och nackdelar med att driva ett eget företag jämfört med att vara anställd.

– Det är oftast tryggare att vara anställd, men nu jobbar jag åt mig själv och kan styra mer hur jag vill ha det.

Mikael berättar hur han hade många sömnlösa nätter innan han vågade ta steget och starta eget. För honom var det viktigt att ha familj och vänner med sig och hade inte de pushat hade han kanske aldrig startat sitt företag.

Det krävs en hel del dyra investeringar för att kunna starta.

– Allt på en bil är elektroniskt. För att kunna göra service och reparation måste jag koppla upp en dator, vi säger autocom, till bilen och bara den kostade 40 000 kronor. Man kan inte ens byta bromsbelägg bak numer på en modern bil utan den, förklarar Mikael.

Han är dessutom ansluten till den rikstäckande kedjan BDS och då måste han även följa deras krav.

– Det är enklare att vara med. Jag kan erbjuda fler tjänster som exempelvis vägassistans och för många kunder känns det tryggare när bilverkstaden är ansluten.

Att vara fordonstekniker är en utmaning och det tycker Mikael mest är positivt.

– Man blir aldrig fullärd och det kommer hela tiden nya bilar som man måste lära sig om. Och elektroniken är kanske det som är allra svårast, säger han.