100 år av bankärenden

Från 1917-27 höll Svenska handelsbanken till i ett rött hus i Insjön på samma väg som gick till Ålbyn och Falun. Foto: Handelsbanken
Textstorlek:

​Trogen bygden i snart 100 år. Dalabygden besökte banken som tycker att kontanter inte är en småsak.

1917 i Insjön (Ål).

En T-Ford står parkerad i backen. Bakom den amerikanska kärran skymtar vägen till Falun samt ett handelshus.

Redan 1884 kom järnvägen via Borlänge. Orten är känt för sin entreprenörsanda med många småföretag, sågverk, Kocks kryddor, trähusfabrik, byggföretag och hemslöjd.

Postorderföretaget Åhlen & Holm från 1899 har tack vare katalogen och järnvägen fullt upp med alla paket som ska fraktas ut i landet.

Till skillnad från världskrigets sönderbombade slagfält berättat fotografiet om ett välmående samhälle. Ett samhälle med postgång och bank.

Stockholms handelsbank öppnade 1871. År 1914 gjordes första förvärvet genom sammanslagningen med bankaktiebolaget Norra Sverige.

Det var på landsbygden industrialiseringen tog fart på allvar och det var där Handelsbanken ville vara.

År 1917 förstärktes detta via förvärvet av Norrlandsbanken.

Fotografiet ovan visar Svenska handelsbankens första kontor i Insjön. Där var man fram till 1927.

Ett nytt hus planerades lite längre ner i byn. Banken tog sina pengar och flyttade dit.

Sedan 1930-talet är man funkishuset på Insjövägen 13 trogen.

En kund på väg in i banken är orolig. Det verkar inte ha något att göra med någon obetald faktura. Snarare är det halkan utanför. De måste sanda, säger han.

Man kommer in i ett öppet och ljust kontor. Här jobbar Lina, Thomas, Oskar och Linda. Thomas flyttade från Stockholm och bor numera i Tällberg. De andra har också nära till jobbet.

”100 år i Insjön”, står det i en annons. Och lite längre ner står: ”Nu hoppas vi på fortsatt förtroende i 100 år till”.

Är det möjligt, tänker jag och är nyfiken på samtalet med kontorschef Oskar Ahlzén.

I år lade Handelsbanken ner ett av sina kontor i Furudal. Ändå är det just lokalkontoren som banken månar om.

Oskar ritar en stapel på ett papper och drar en cirkel runt mötet med kunden.

– Vår filosofi bygger på att ledningen ska jobba på ett sådant sätt att kunden är i centrum. Lokalkontoret är det nav där kund och personal möts. Fungerar inte det har vi misslyckats, säger Oskar.

För närvarande servar han och medarbetarna cirka 2 000 kunder och ett hundratal lokala företag. Det betyder allt från stora investeringar till kontanthantering.

I en värld där kontanternas dagar tycks vara räknade menar Oskar att det är en service bland allt annat man hjälper till med.

– Kommer en förälder med sitt barn som vill tömma sin spargris och sätta in pengarna hjälper vi till med det. Det kan också gälla resevaluta, säger han.

Oskar är i rittagen. Denna gång förklarar han lokalkontorets del i regionen. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Men det är inte där krutet läggs.

Med korta beslutsvägar är det upp till varje lokalkontor att anpassa sig efter sin ort, menar Oskar.

Kontoret fungerar som mötesplats för personlig service i kombination med internettjänster, app och besök på plats.

– Är det en större grej åker vi ofta ut till kunden för att studera och ge råd på plats. Vi hoppas att vi ska kunna utveckla detta med hembesök.

Oskar berättar att när de tog hjälp av ett callcenter för servicen, litade de inte riktigt på att servicen skulle vara bra.

– För att vara säkra på att kunden alltid får bra service besökte vi centret. Vi blev inte besvikna. De sköter sig mycket bra.

– Framtiden handlar om lokal närvaro i kombintion med internet.