Svårt att få tag på lintyg

Agneta Larsson syr allt i lin. Foto: Emely Bakken
Textstorlek:

Sömmerskan Agneta Larsson har nu hittat sin nisch. Men som småföretagare har hon svårt att köpa stora mängder tyg. Lösningen heter restprodukter.

Annons:

Hon jobbar sex dagar i veckan. När hon inte syr så tvättar och stryker hon tyget. Av sin man får hon ofta höra att hon jobbar för mycket. Hon lyssnar, men är ännu inte beredd att ge upp den lilla butiken i Dala-Floda.

Nöjda kunder motiverar henne att fortsätta. Samtidigt ser hon ett nöje i att skapa unika ting.

Karriären inom klädbranschen startade hos en större klädkedja. Hon snappade upp vad kunderna ville ha och såg sin chans att uppfylla deras behov samtidigt som hon förverkligade sin egen dröm.

Sedan starten 2004 har hon märkt att efterfrågan på damkläder i lin ökat. Folk vill ha något svalt på sommaren och något varmt på vintern. Lin är perfekt, menar hon.

Agneta är förvånad att inte fler efterfrågar ekologiska klädesplagg. Men hon inser att alla inte är insatta i fördelen med dessa. Samtidigt tror hon att kunderna nöjer sig när de ser att Agneta sytt plagget själv och att det är unikt utformat och därmed inte går att köpa någon annanstans.

– Ekologiskt eller inte. Ser kunden något hon vill ha köper hon det, säger Agneta.

Samtidigt som folk får upp ögonen för lin, som ett hållbart naturmaterial blir det allt svårare att få tag på tyget. Det finns företag som därför tvingas lägga ner sin verksamhet, berättar Agneta. Grossisterna är vinstdrivande vilket medför att småföretag tvingas köpa in tyget på mängd.

Detta blir svårt för oss småföretagare, menar Agneta och berättar att hon hittat ett sätt att kringgå detta. Fördelen med att tillverka i liten skala är att det räcker med att köpa in restprodukter.

Detta har räddat verksamheten. Augusti gick sämre än vanligt. Agneta vet inte vad detta beror på men hon har en aning – vädret. Det rör sig inte lika mycket turister ute.

Och hon har inte missat det faktum att näthandel blivit allt mer populärt. Men Agneta har själv inga planer på att hänge sig åt digitaliseringen. Ett medvetet och strategiskt val.

– Marknadsför man sina produkter finns en risk att andra designers själ ens idéer. Ett tränat öga kan utläsa tanken med modellen ganska lätt, säger Agneta.
Hon är hemlighetsfull men avslöjar att hon håller plaggen stilrena och klassiska. De blir aldrig omoderna. Agneta brukar ångra att hon inte tidigare i livet vågade följa sin dröm.

På klädkedjan där hon tidigare jobbade blev hon sjuk och tvingades säga upp sig.

– Det ska hända något innan man får upp ögonen, konstaterar hon.
Mina tips till den som drömmer om att skapa egna kläder? Försök. Försöker man inte så vinner man inget. Men branschen är tuff och det är svårt att slå sig in.

– Egen nisch är avgörande. Något om sticker ut, säger Agneta.

Emely Bakken

Annons: