Nytt turismbolag har fötts

Dalaturismen har nu mötts på mitten för gemensamma satsningar, vilket vd för Visit Dalarna, Carl Johan Ingeström (mitten), är extra glad för. foto: Emely Bakken
Textstorlek:

​Tio miljarder i omsättning och cirka 3 000 arbetstillfällen. Det hoppas det nya destinationsbolaget Visit Dalarna kunna uppnå på bara tre år.

Förra veckan var en smått historisk dag för dalaturismen som organisation.

Då skrotade man i stort alla tidigare destinationsbolag som marknadsfört Dalarna, för att istället satsa på en organisation, Visit Dalarna.

Politiker, besöksnäringen och de tidigare destinationsbolagen är överens att Dalarna är i behov av ett nytt och gemensamt destinationsbolag.

Vad det hela handlar om är att med nya utmaningar och ökad konkurrens skapa förutsättningar för att vara en lika populär destination som man har varit.

Det nya Visit Dalarna ska nu hitta former för en bättre och tydligare organisation som tillsammans med besöksnäringens alla aktörer hoppas fortsätta utveckla Dalarnas starka varumärke.

Och man gör det i en ganska kraftig medvind.

När människor tycks resa allt mer har besöksnäringen inte bara utvecklats till en av världens största branscher.

Med ökat politiskt intresse räknas dagens turism som en av de viktigaste tillväxtfaktorerna för exempelvis destinationer som Dalarna.

Därför tror och hoppas bolagets nye vd, Carl Johan Ingeström, att det finns goda chanser för länet att locka till sig ännu fler besökare.

– Det finns goda möjligheter att nå 10 miljarder i omsättning och ytterligare 3 000 arbetstillfällen inom besöksnäringen i Dalarna till 2020. Vi vill vara en populär destination som också är en möjlig plats att flytta till. Därför är besöksnäringen prioriterad för regionens tillväxt såväl ekonomiskt som invånare, säger Carl Johan Ingeström.

Förra veckan släppte Tillväxtverket en rapport om besöksnäringens utveckling 2016.

Den visar att Dalarna har lyckats behålla sin plats som fjärde största besöksdestination, räknat i kommersiella gästnätter.

Stugbyar, stugor och lägenheter finns inte med i rapporten, trots att det är Dalarnas största logiboende.

Sett till utländska gästnätter hamnar Dalarna runt sjätte plats där bland annat Stockholm, Västra Götaland, Skåne, Värmland och Norrbotten ligger före.

Vad Dalarna har att slåss mot är stenhård konkurrens både nationellt och internationellt.

Carl Johan Ingeström menar att många destinationer satsar stora resurser med ett framgångsrikt resultat, exempelvis Skåne och Skottland.