Stockholmstågen håller Pressbyrå på fötter

GB-gubben Clovve fyller 50 år. Här gästar han Pressbyrån i Borlänge. Foto: Mats Lindström
Textstorlek:

​Några av Sveriges populäraste varumärken, GB-gubben Clovve och Pressbyrån i Borlänge, har haft fest. Clovve har nämligen blivit 50 år.

– Utan Stockholmstågen skulle vår handel vara tuff, säger francaistagare Gabriella Hjeltén.

Det var med andra ord upplagt för party när GB-gubben Clovve firade 50 år i Pressbyrån på Järnvägsstationen i Borlänge, Dalarnas enda Pressbyrå för övrigt. Järnvägsstationen är inte bara en viktig knutpunkt för transport och kommunikation.

För tre år sedan stod Borlänge resecentrum klar, där centralstationen ingår, med större och luftigare väntsal, inglasad fasad, toaletter, matställen, biljettköp med mera. Så här säger en resenär som DB pratat med.

– Det har ploppat upp ganska många resecentrum i Dalarna på sistone, och man kan undra om det är hållplatser eller vad det är. Den i Borlänge är den enda som känns som ett riktigt resecentrum.

På Pressbyrån kunde man dagen till ära träffa självaste Clovve, som nu har existerat hos det svenska folket i 50 år. GB-clownen, som har ganska många namn, var från början inte tänkt som en symbol för hela företaget utan enbart för en enda glass. 1965 infördes en glass som hette Pajaspinne, och i samband med detta skapades GB-gubben av Uno Hattling på Tessab reklambyrå som en symbol för just denna glass.

Pajaspinnen levde inte kvar i så många år men GB-gubben överlevde glassen och med tiden blev den en symbol för hela företaget. Under början av 80-talet hade Clovve sällskap av en kvinnlig clown. Den 16 maj 2010 gifte sig Clovve med sin Clovina som är den kvinnliga motsvarigheten till Clovve. Giftermålet ägde rum på Liseberg. GB-gubbar är ett populärt stöldbyte bland turister och andra. Varje sommar försvinner 1/3 av dem, och kan dyka upp på den svarta marknaden för minst 3 000 kronor.

Pressbyråns historia sträcker sig, från Clovve räknat, ytterligare 50 år tillbaka i tiden. Den Svenska telegrambyråns distributionsavdelning startade 1899 och blev Svenska Pressbyrån 1906 (110 år 2016). Det började med olika tidningar i väntsalar och ombord på tågen, för folk hade gott om tid. Exempelvis tog resan mellan Stockholm och Göteborg närmare 14 timmar enkel resa.

På en studieresa i Amerika 1932 fick företaget uppleva en nyhet, pinnglass som man genast plockade med hem. Pressbyrån var med om ett expansivt Sverige och skapade många jobb. Man startade en mängd fabriker inom vykort, glass, godis och piprensare. Man lade också grunden till det svenska folkflyget. Klockan två skulle korna in och röda och vita lakan lades ut för pilotens nedsläpp av tidningsbuntar.

Gabriella Hjeltén kommer från Borlänge. Hon flyttade till Oslo och jobbade 15 år på flygplatsen. Där träffade hon Björn Roger (Clovve) och de flyttade tillbaka till Dalarna. Efter renoveringen på centralstationen 2013 öppnade Pressbyrån i Borlänge, som ägas av norska Raiten. Omsättningen ligger på runt åtta miljoner och hade det inte varit för Stockholmstågen skulle det vara tufft.

– Så är det. Denna förbindelse betyder nästan allt. Bussarna är också bra men har inte samma effekt. Förutom SJ-biljetter, en önskan är också att få in Tåg i Bergslagen, och Bingolotto kan kunden snart köpa resevaluta. Ganska många i närområdet kommer och köper tidskrifter och annat, säger Gabriella.