– Hej Niklas! Tack för att du hämtade ut ditt paket från oss som paketleverantör. Vi är så jätteglada över att ha fått vara med och lämna över ett paket till just dig. Tack för förtroendet. Vi hoppas verkligen att vi kommer att få möjlighet att transportera och lämna över paket till dig även i framtiden, oavsett om du hämtar ut det i din egen matvarubutik eller i någon av de automatiska boxar där du enkelt och smidigt kan knappa in en lång sifferkod, själv öppna luckan, och försöka få in dina förhoppningsvis smala fingrar så du lyckas få tag paketet.
Jag ber lite om överseende angående den tonalitet i ovanstående drapa, som skulle kunna uppfattas som en aning raljerande. Men är det fler än jag som börjar tröttna på att man omedelbart efter en paketutlämning får ett pling i mobilen, med uppmaning om att betygsätta hur man upplevde själva utlämningen eller hämtningen av paketet?
Varför? Jag upprepar frågan VARFÖR ska jag betygsätta det? Från PostNord, Instabox, Budbee eller någon annan paketleverantör…. Är det inte så enkelt att de bara har genomfört en mycket enkel och helt grundläggande tjänst som inte ska behöva innebära önskemål om att ge feedback efteråt?
– Jo tack. Det gick jättebra. Jag lämnade fram min legitimation i kassan och så lämnade de ut paketet. Jag är så jättenöjd och tacksam över hur bra det fungerade. Tack! Nu kommer jag att vilja beställa paket med Er som paketleverantör flera gånger eftersom själva utlämningsproceduren gick så himla bra.
Eller om man har hämtat sitt paket i någon av de röda eller gröna boxar som finns vid entrén till många butiker.
– Jag är så lycklig! För att, precis som alla andra gånger när jag har knappat in den långa långa sifferkoden, så öppnades en lucka, helt automatiskt. Och gissa vad? Det var just min lucka som öppnades, med mitt paket! Vilken tur. Och tack förresten för en fantastisk service!
Att ge positiv feedback tycker jag är oerhört viktigt så fort som det är relevant, oavsett om det handlar om att ge det till familj, vänner, kollegor eller andra bekanta eller mer eller mindre okända, som har gjort sig så väl förtjänta av några värmande ord för sina insatser. Kanske uppskattning till läraren, undersköterskan på vårdcentralen eller idrottsledaren – den ideella kraften i föreningen – som ger så mycket av sig själv för att lyfta andra och den helt ideella verksamheten.
Så missförstå mig inte när jag kritiserar paketutlämningsföretagens oerhörda bekräftelsebehov. För kärlek, omtanke och positiv feedback ska vi vara generösa med, inte minst i en tid av oro och utmaningar av olika slag. Det är det lilla kärleksfulla ordet, eller en värmande tanke som omsätts i en fin handling, som kan vara skillnaden som gör skillnaden för en människa där och då. Därför, var generös med att förmedla det positiva och goda som du ser, som du upplever och som du tänker. Att förmedla en vacker tanke i ord, och att ge dessa som en gåva till någon annan.
Men alla har en gräns, och min går vid pakettransport- och paketutlämningsföretagen. Återkommande tjat om bekräftelse får inte mig att öppna mitt hjärta. Tack för ordet!
Relaterade artiklar:
Är hemma där hatten är lagd? (2023-06-08)Ett besök av mig själv som barn (2023-06-01)
Ordens magi gav trappern evigt liv (2023-05-25)
Därför är lokaljournalistik så viktig (2023-05-03)
Ibland är du själv din största mobbare (2023-04-27)
Varför inte skaffa sig en ST vid pensionen? (2023-04-20)