Värmlänningen Rasmus Boström hittade till Älvdalen som 20-åring, där fanns en helt annan vildmark än han var van vid. En vildmark där han nu, 32 år senare vistas i varje dag och där han lever på sitt intresse – att jaga med sina hundar.
Hemma på Rasmus gård i Brunnsberg bor sju hundar, som också är Rasmus arbetskollegor. Tillsammans jagar de flera dagar i veckan, ett intresse som blivit mer än en hobby. Idag är Rasmus professionell jägare, jaktinfluencer och har hunnit starta ett eget varumärke inom jakt, Bearskin.
– Egentligen är det väl mitt hundintresse som har gjort mig till jägare. Jag gillar samspelet mellan mig och hunden och jag gillar att ta fram jakthundar. Att jobba med en unghund, se den växa fram och formas. Hunden blir en mix av kompis och nyttoredskap, och jag kan inte behålla en hund som inte håller måttet, berättar Rasmus.
Det är två foxterrier, två finnstövare varav en är valp och en är vuxen, en smålandsstövare som nästan är pensionär, en plott och en finnspets som Rasmus tillbringar sina dagar med.
– De får vara växelvis inne i huset, det funkar inte att ha alla sju hundar inne samtidigt, men att vara nära dem gör att man har mer koll och får bättre kontakt med dem, och det är klart att man bli fäst vid dem.
Jaktintresset har alltid funnits där, men aldrig en älgjakt. Det är björn, varg och småvilt som tar Rasmus och hundarna ut i skogen.
– Jag började med småvilt och sedan björnar, jag blev våldsamt intresserad. Det kändes nästan som att björnen var ett sagodjur som man inte hade koll på. Jag tog reda på allt, hur hittar man dem, hur fungerar en björn, hur tänker de?
– När jag började var björnjakten ganska ny och det fanns inte så många att fråga och jag visste inte hur en bra björnhund ska göra.
– Jag fick försöka själv, göra misstagen och få fram bra hundar, jag har lärt mig att det handlar om att hitta rätt hundindivid. Modet skiljer sig mellan en älg- och en björnhund. Det är många hundar som inte törs skälla på en älg, berättar Rasmus.
Under en tid jobbade Rasmus som personlig assistent, då var schemat jobba en vecka, vara ledig tre. Och det var ingen tvekan om var Rasmus lade sin lediga tid – i skogen. Och förmodligen är Rasmus en föregångare till dagens influencers, långt innan digitalkameran kom så tog han med sig filmkameran ut i skogen för att filma sina jaktdagar. Något han idag lever på.
– Jag både filmade och tog bilder, det var spännande att ta kort på det jag själv höll på med, men jag hade ingen tanke på att fler skulle vilja se, jag tyckte bara själv att det var häftigt. Sen träffade jag en kille från Karlstad och vi startade bolag för att göra jaktfilmer, också egentligen som ett fritidsprojekt.
– Vi tog fram en DVD med syftet att visa hur björnjakt fungerar, och den var väl den första i sitt slag och vi blev ikoner inom rovdjursjaktbranschen, berättar Rasmus.
Senare startade Rasmus ett klädföretag, Bearskin, som tog fram jaktkläder för jägare med inriktning på rörlig jakt.
– Idag äger jag bara en liten del av det bolaget, vi blev uppköpta av en norrman som driver det vidare.
Idag driver Rasmus ett instagramkonto med 13 500 följare där han förmedlar kunskap och inspiration för jägare och är ambassadör för ett varumärke inom jakt.
– Det är fantastiskt kul att det finns ett värde för andra, både partners och följare.