Från ett kök i Älvdalen förser man dagligvaruhandeln med delikatesser som pajer och piroger. I dagarna lanseras flera nya produkter och företaget växer, fler medarbetare ska rekryteras.
Det är full huggning i köket på Furuvägen. Idag produceras det produkter som man snart hittar i delikatessdiskarna i våra livsmedelsbutiker. Att få komma in i köket innebär strikta rutiner, som besökare behöver man fylla i ett papper som intygar att man är frisk. En rock, hårnät och skoskydd delas ut. Hygien är självklart en viktig faktor för grundaren Micael Östlund, som drog igång företaget redan 1994.
Hade hus i Älvdalen
– Jag har mina rötter i Älvdalen, men bodde då i Stockholm och hade då produktion i Slakthusområdet i Stockholm. På den tiden jobbade jag även med färskvaror. Jag hade hus här i många år och skrev mig också i Älvdalen, men den permanenta flytten gick 2019 och
då flyttade företaget med. Men jag gjorde mig av med färskvarorna då det blev för långa transporter från Älvdalen, berättar Micael.
Vid vårdcentralen
Men produktionen av delikatesser lever vidare. Han hittade snabbt lokaler i ett stängt kök vid vårdcentralen i Älvdalen och kunde dra igång verksamheten där.
– Vi tillverkar delikatesser du hittar i delikatessdisken, Man kan inte se på produkterna att de kommer från oss, vi ha inga egna varumärken. Men vi lagar allt från pajer och piroger till potatisbakelser och duschessepotatis som vi säljer till dagligvaruhandeln i hela Sverige. Så har man köpt en minipaj med västerbottenost i charken så är den nog från oss, säger Micael.
Rekryterar mer personal
Och råvarorna är viktiga, det är premiumprodukter, ett hantverk som producerats för hand. Och nu behövs ännu fler händer, Micael håller i dagarna på att rekrytera fler medarbetare till köket.
– Just nu är vi en handfull medarbetare och vi behöver bli fler, vi får se hur många. En del vill jobba deltid, andra heltid och jag är flexibel där.
Roligast att utveckla
Micael är en entreprenör som jobbat länge i branschen, han försöker själv undvika att äta för mycket av sina egna produkter då han inte vill tröttna på dem. Men det roligaste för honom är att utveckla.
– Jag är 61 år och har hållit på länge men jag tycker om att driva företag i en bransch som jag kan och förstår mig på. Det roligaste är att produktutveckla och komma ut med nya produkter. Vi har idag ett dussintal och kommer snart med nya. Jag hämtar min inspiration i Saluhallarna i Stockholm och ser vad det finns för hål i marknaden. Sedan försöker man få butikerna att agera som saluhallar, och det är väl mest populärt i rikemansområden. Ofta är det de stora butikerna som Stora Coop och ICA Maxi som har stora delikatessdiskar,
men det finns även på ICA i Älvdalen. I Dalarna är det nog störst i Falun, berättar Micael.
Det är mycket jobb med att ta fram nya produkter, två gånger per år finns det fönster för att sälja in dem.
Hoppas överraska
– Om vi inte har en tillräckligt bra produkt så hoppar vi över, men vi brukar jobba tillsammans med att ta fram nya produkter. Man behöver först jobba fram smaker och kalkyler, sedan offerera dagligvaruhandeln, sen ska de lämnas på labb, fotograferas digitalt.
Ingredienser, näringsvärde och så vidare ska finnas med. Så det är en del jobb. Men snart dyker nya varor upp i butikerna, och vi hoppas på att överraska marknaden, avslutar Micael.