För 21 gången fylls Älvdalen av jänkare och entusiaster. Fyra dagar med besökare från när och fjärran. Årets muskelbil ska utses, den starkaste älvdalingen ska hittas och den som bjuder på den coolaste burnoutshowen ska hyllas. Älvdalens Musik och motorfestival är ett faktum.
Lästips:
Älvdalen har alltid varit ett bilmecka. Kommunen är näst mest biltät i Sverige, 686 bilar per tusen innevånare. Så att Musik och motorfestivalen har vuxit och blivit en av Sveriges största är kanske ingen slump. Hit välkomnar man nämligen 20 000 bilentusiaster varje sommar, och nu är det dags igen.
– Första gången var 2002, men i och med pandemin måste vi göra två års uppehåll så detta blir den tjugoförsta festivalen. Vi var lite nervösa inför det här året med tanke på att det är tuffare tider nu. Vi visste inte om älvdalsföretagen skulle ställa sig bakom festivalen eftersom många har det tufft. Men vi konstaterar att de flesta delarrangörer lägger mer krut än någonsin i år. Dragracingen var nästan på väg att läggas ner för något år sedan, men nu är det den absoluta eliten som är med och tävlar, berättar Torbjörn Wallin som arrangerar festivalen tillsammans med Niklas Nouvel.
Höjdpunkten
Lördagen på flygfältet är den stora höjdpunkten. Det kommer USA-bilsmänniskor från norra Europa till lilla Älvdalen och varje år sluter de största stjärnorna upp.
– Vi räknar med ungefär 1700-1800 bilar på flyfgältet om vi får fint väder, 1300-1400 vid regn. Det är utställning hela dagen och vi får besök av Sveriges snyggaste bil som tidigare utsågs i Ronneby. Årtes rod är också i Älvdalen, likaså Nordens snyggaste bil.
Vi ska utse årets muskelbil och vi har tre scener. En där vi bedömer bilar, en med 50-talsmodeshow och en med musik, berättar Torbjörn.
I ett samarbete med Älvdalens Atletklubb utses också Älvdalens strakaste kvinna och man, en öppen tävling med styrkelyftgrenar, men deltagarna ska också dra en bil.
– Vid södra flygfältet underhåller både Gustav Håmås och Ubbe och vår prestigefulla tävling ”burnoutshowen”. Det är över 100 som vill vara med och vi väljer ut 11 tävlande. Det brukar också blir mycket snack om rätt bil vann eller inte, det är kul att tävlingen engagerar, skrattar Torbjörn.
Dagen på flygfältet avslutas med en byacruising på 4,5 mil.
– När sista bilen åker ut från flygfältet så brukar den första ha nått Älvdalen igen, så då har vi årets längste bilkö. Och vi räknar med snäppet fler bilar på kvällen, cirka 2000 bilar. Myndigheterna brukar beräkna att vi har ungefär 20 000 besökare på kvällen.
Familjeevent
Men redan på torsdagen drar festivalen igång på Monztabanan utanför Älvdalen med River Valley Street Meet.
– Det är entreprenören Micke Persson som arrangerar torsdagen på Monztabanan. Det är ett alkoholfritt familjeevent med lådbilsrally, drifting, bankörning och gocart bland annat. Dessutom uppträder Fröken Snusk och 250 kg kärlek, berättar Torbjörn.
Torsdagen bjuder också på byalagkamp på kyrkvallen, veteranmoppecruising och underhållning av Stefan Nykvist på Hotell Älvdalen – en helg med fullspäckat schema.
– Jag tycker att det är roligt att så pass många har jobbat hårt inför den här festivalen och höjt nivån. Nu hänger det bara på vädret. Älvdalen är väldigt litet och jag får förfrågningar från USA vilket som är det bästa 5-stjärniga hotellet i byn och får säkert 200 förfrågningar i veckan om boende, säger Torbjörn.