Ett nytt affärsnätverk för unga har startats, där det "unga drivet" i Dalarna ska mötas och synliggöras. Här ska också näringslivet och det offentliga kunna hitta både kompetens och inspiration.
Lästips:
Daladrivet Ung, det är namnet på det nya affärsnätverket för unga. Det är en idé som kommer ur satsningen Daladrivet, vilket är en slags mötessatsning för drivkraftiga personer som årligen turnerar runt till nya orter för hitta inspirera till utvecklingsidéer i länet. Nu ska Daladrivet Ung stå på egna ben.
– Vi har varit en del av Daladrivet och medverkat under festivalerna, men nu har vi startat det unga nätverket på riktigt. Det är en plattform där vi unga och drivna i Dalarna ska mötas, utvecklas och synas. Det finns ju inget liknande som det här innan. Tycker man inte om varken sport eller natur så är det svårt att hitta likasinnade, säger Kajsa Gustafsson, som ingår i teamet bakom Daladrivet Ung.
Flera aktiviteter startas
Teamet består av Kajsa Gustafsson, bokningsansvarig och kommunikatör på Vildhem Bostadsutveckling, Dennis Zetterman, som driver Reachit marketing, Milda Andersson, massör och grupptränare och Hanna Sålder, marknadskommunikatör på Orsa Grönklitt. De har under det senast året jobbat med att utveckla nätverket och startar nu en mängt aktiviteter.
– Vi kommer att ha nätverksträffar och event, och försöka synas på andras event. Vi är ett affärsdrivet nätverk, men det betyder inte att man måste vara företagare för att vara med. Huvudsaken är att man är driven och kommer från eller bor i Dalarna. Man väljer också själv hur mycket man vill engagera sig. Några kanske vill driva projekt medan andra bara kommer på after work, säger Kajsa.
Även politik och näringsliv
Förutom att nätverket är till för att unga drivkraftiga personer ska mötas, så vill Daladrivet Ung också flätas ihop med politik och näringsliv, och bli en naturlig del av det.
– Det är mycket snack om att ha de unga kvar i Dalarna, men det saknas plattformar där vi kan ta plats. Vi var nyligen inbjudna ev Region Dalarna till Dalarna Sciencepark där vi skulle få 60 minuter för presentation och en workshop. Men vi ersattes med en panel och vi fick sen prata i 20 minuter. Det pratades om hur man skulle hjälpa unga entreprenörer, och där stod vi… Man vill ha fler unga engagerade, men man vill inte släppa in dem. Vi tror att det är vi unga som måste ta tag i det här, även om vi behöver hjälp från partners och näringsliv, säger Dennis Zetterman.
Den 29 november är det kick off för det nya nätverket på Smidjegrav Arena i Mora.
– Vi kommer att berätta om Daladrivet Ung, det blir inspiratörer på scenen och en hel del mingel. Vi kommer senare att ha after work med storytelling på olika platser i Dalarna som vi kallar för ”Från idé till succé”, berättar Kajsa.