Bertil Pettersson, VD och ägare av Sveagruppen Media AB där tidningen Dalabygden ingår.

Dalabygdens satsning – utökar bevakningen i flera kommuner

Från och med nu är tidningen Dalabygden tjockare än vanligt. Orsaken är en satsning på grannkommuner till Dalarna, samtidigt som bevakningen av Dalarna blir minst lika stor som tidigare.

I över ett år har Dalabygden rapporterat om nyheter från Gästrikland och norra Västmanland, som en service till tidningens många läsare i de regionerna. Och i somras fick tidningen besked om att ”Myndigheten för press, radio och tv” har beviljat Dalabygden lokalt mediestöd för kommunerna Ockelbo och Skinnskatteberg.

– Ja kommunerna anses generellt sett ha en svagare närvaro journalistiskt och vi argumenterade för att vi skulle vilja utöka vår bevakning yttrerligare i de kommunerna, vilket lyckades, berättar Bertil Pettersson, VD för tidningskoncernen Sveagruppen Media, där Dalabygden ingår.

Tidningen beviljades ett treårigt stöd för kommunerna Ockelbo och Skinnskatteberg, vilket gör att Dalabygden varje vecka numera har nyheter från de kommunerna. Samtidigt fortsätter satsningen på övriga Gästrikland och övriga kommuner i norra Västmanland.

– Men nyheter från Dalarna har alltid varit, och kommer alltid att vara högsta prioritet i Dalabygden. Det blir inte färre nyheter från Dalarna, utan snarare hoppas vi kunna erbjuda alltmer eftersom allt fler upptäcker tidningen vilket gör att upplagan nu ökar igen, fortsätter Bertil Pettersson.

”Vita-fläckar-stöd”

Det finns olika typer av stöd till medier, och just stödet för lokal journalistik brukar ibland även kallas för ”Vita fläckar-stödet” eftersom syftet är att stödja insatser för journalistisk bevakning i svagt bevakade områden.

Förutom det treåriga stödet till Dalabygden för Ockelbo och Skinnskatteberg, så har tidningen fått ettåriga stöd för dalakommunerna Älvdalen, Vansbro och Gagnef, vilket gör att tidningen kan förmedla nyheter från de kommunerna varje vecka.

– Dalabygden har haft en positiv utveckling och vi jobbar hårt för att ännu fler ska upptäcka tidningen, inte minst i Dalarna, Gästrikland och Västmanland.