Ett skyltfönster i centrala Älvdalen blev inslaget en natt under Musik- och motorfestivalen. Självrisken för den redan nedlagda butiken skulle gå på 28 000 kronor, efter ett vädjande inlägg i sociala medier samlades summan in på ett dygn.
Lästips:
I slutet av förra året stängde den ikoniska tygbutiken Ullas Tyg i Älvdalen efter 40 verksamma år. Den tidigare butiksinnehavaren och pensionären Ulla Åsberg valde dock att öppna den tomma butikslokalen under Älvdalens Musik- och motorfestival.
– Jag har ju en del varor kvar och tänkte att det kunde vara lämpligt att ha öppet några dagar och ha en loppis. Och det var så roligt – jag har fått träffa kunder som varit återkommande varje år och många är så glada och trevliga under festivaldagarna, det kändes så positivt, berättar Ulla.
Men tidigt morgonen efter den första öppna dagen så fick hon ett samtal från en bybo. Han var ute för att städa på byn tillsammans med barn och föräldrar från fotbollsföreningen.
– Någon hade slagit sönder ett av mina skyltfönster. De måste ha haft något att slå med för det fanns inget blod på rutan, men det fanns heller inget föremål inne i butiken. Jag har tjocka glas i flera lager och nu var glassplitter överallt på golvet i butiken, säger en ledsen Ulla.
Glaset fick ersättas med en byggskiva och Ulla kunde fortsätta att ha butiken öppen under helgen. Men nästa chock var när hon fick höra vad självrisken från försäkringsbolaget var.
Självrisk på 28000
– Jag har ju sagt upp all försäkring eftersom jag inte har företaget kvar, utan har bara en försäkring för fastigheten som jag och min man äger. Självrisken var 28 000 kronor och jag trodde inte mina öron. Jag sålde ut varor för 75% rabatt så de pengar jag fick in under helgen skulle behöva gå till självrisken. Det kändes så onödigt och tråkigt att någon ville förstöra.
När Ullas son Björn Åsberg fick höra den tråkiga nyheten så lade han direkt ut ett inlägg i sociala medier för att se om någon hade sett eller hört något om det som hänt.
– Det kändes så tråkigt, mamma har varit i butiken i veckor och städat, donat och klippt femmeters bitar av tyg. Hon hade ju plockat bort det mesta i butiken och nu fick hon ställa i ordning allt igen. Jag lade ut ett inlägg på Älvdalens anslagstavla på Facebook för att se om någon sett något och då kom det upp flera idéer för att starta en insamling till mamma, berättar Björn.
Mamma chockad
Sagt och gjort. Björn gjorde ett nytt inlägg och la ut sitt nummer för att swisha, han skrev också att om det blev pengar över så skulle det eventuella överskottet gå till ungdomar i Älvdalen.
– Det började plinga i telefonen direkt, jag var tvungen att stänga av ljudet. Några timmar senare var vi ute för att titta på traktorcruising. Då berättade jag för mamma att det då redan kommit in 10 000 kronor. Hon blev helt chockad och kramade mig i säkert i fem minuter, hon blev väldigt rörd, berättar Björn.
24 timmar senare fick Björn stoppa insamlingen då summan var uppnådd.
– Jag hade fått in 29 160 kronor, jag trodde inte det var sant och än mindre mamma. Så många som bidragit – vänner, företagare och till och med langosvagnen som var på besök under helgen. Mamma blev väldigt tagen av att så många bryr sig om henne.
Nu ska offerter tas in från älvdalsföretag för att kunna laga fönstret.
– Jag vet inte vad jag ska säga, det är helt otroligt. Jag hoppas att det blir pengar över som vi kan skänka till välgörande ändamål för ungdomar i Älvdalen, avslutar Ulla.