Brist på busschaufförer är ett stort problem för älvdalsföretaget Erikssons buss som kör för Dalatrafik. Ett problem som de delar med många andra bussföretag.
– Bristen blir bara större och större, säger Ken Järn som är personal- och driftansvarig på företaget. Just nu söker jag fyra heltidsanställda och det har jag gjort en längre tid. Men det går inte att få tag i folk.
Busschaufförerna som finns börjar komma i pensionsåldern och vi måste få in fler yngre som vill ägna sig åt det här yrket, betonar han.
– Det finns ingen gymnasieutbildning med den här yrkesinriktningen.
Arbetsförmedlingen erbjuder folk möjlighet att ta busskort.
– Men det är en väldig skillnad mellan att bara pumpa ut människor som efter nio månader får ett busskort. Men de kanske inte är lämpliga att köra buss, det är det stora bekymret.
Det inte bara att sätta sig bakom ratten på en buss och tro att det bara är att köra, menar Ken.
– Man ska ha ansvar för 50 – 55 människor och här i Älvdalen har vi vinter i tre månader och dåligt före i nio.
Erikssons buss samarbetar därför med Bomhus trafikskola utanför Gävle och erbjuder den som vill att få sitt busskort betalt och garanteras en fast anställning. Värdet för detta uppskattar Ken till cirka 150 000 kronor.
– Det är flera faktorer som gör att det är svårt att få tag i folk här uppe. Det är nästan hopplöst att få tag i boende.
Konsekvenserna av chaufförsbristen för Erikssons buss blir stora.
– I värsta scenariot bli vi tvungna att ställa in turer. Det medför i så fall att företaget tvingas betala vite, och det är inga små summor. Skulle situationen eskalera kan vi hamna i den situationen att vi går i konkurs.
En annan sak som gör att så få väljer busschaufförsyrket är, enligt Ken, att statusen för yrket har blivit så låg.
– Då försvinner yrkesstoltheten. Det är mycket som behöver ändras i attityden hos de som är med och beslutar.