Nicolina och Björn Daniels driver Hansjö Mejeri – en av turistmagneterna i byn strax norr om Orsa. Foto: PeO Karlström
En gammal butik i Hansjö förvandlades till mejeri. Foto: PeO Karlström
Johan Daniels driver lantbruket med cirka 100 mjölkkor. Foto: PeO Karlström
Bröderna Johan och Björn Daniels tillsammans i ladugården. Foto: PeO Karlström
Gårdsbutiken har självbetjäning och är oerhört välbesökt. Foto: PeO Karlström
Nicolina i ett av kylrummen. Här lagras osten. Foto: PeO Karlström

Ostar från Hansjö Mejeri lockar turister

Byn Hansjö, strax utanför Orsa, har blivit en riktig turistmagnet. Året runt sjuder det av liv och turister på väg norr- eller söderöver tar gärna en sväng in till Hansjö. Ett besök på Hansjö Mejeri eller Hansjö Lanthandel är ett måste och under sommarhalvåret utökas attraktionerna med Glasskapellet och Solsyrans grönsaksodling.

– På sommaren är det bilar och turister överallt. Oerhört stimulerande och trevligt, säger Björn Daniels som driver Hansjö Mejeri tillsammans med hustrun Nicolina.

2019 tog paret över mejeriet som grundades av Björns föräldrar Kent Daniels och Anita Boman Daniels.

– De drev lantbruk med mjölkkor. Priset på mjölk var lågt och ett mejeri blev verklighet. Det var ett sätt att öka omsättningen genom att tillverka ost, berättar Björn.

Nedlagd butik

Byns nedlagda Konsumbutik, ett stenkast från lantbruket, förvandlades till ett mejeri.

– En tuff satsning av mina föräldrar. De fick visserligen fastigheten tämligen billigt, men ett mejeri kräver stora investeringar och massor av kraft för att bygga upp produktion av ost.

Björn har sedan barnsben varit delaktig i både lantbruket och mejeriet och då tillsammans med sin bror Johan.

– Ärligt talat var jag mest i lantbruket men vände även ostar i mejeriet. Jag var aldrig riktigt intresserad. Annat lockade mig, säger Björn.

Pennan på hyllan

Björn började en journalistutbildning i Umeå. Han jobbade extra som sportjournalist och fick jobb som lokalreporter i Rättvik.

– Jag läste aldrig klart. Ett fast jobb lockade mer.

Idag har han lagt pennan på hyllan och timmarna i mejeriet blev fler och fler.

– 2015 var det några sommarjobbare som inte dök upp. Det var kris och jag måste fixa någon. Jag ringde min gamla gymnasiekompis Nicolina. Hon nappade och idag driver vi företaget tillsammans. Osten förde oss samman.

Under resan har det blivit två barn och det tredje är på väg.

Mellan 2017 och 2019 skedde en generationsväxling.

– Det är alltid en tuff process när någon ska ta över ett livsverk, även om det är barnen som ska föra traditionen vidare. Vi tog professionell hjälp, vilket var oerhört bra.

Två företag

Skulle Johan och Björn driva lantbruk och mejeri tillsammans eller skulle det bli två företag?

– Vi valde två företag. Med facit i hand kan vi konstatera att det fungerar väldigt bra.

Johan driver sedan 2017 lantbruket och har 100 mjölkkor.

– Förutom korna har jag cirka 200 hektar med mycket växtodling. Naturligtvis mjölkrobotar, men det krävs många timmars arbete per dag. Idag är det inte lätt att hitta kompetent personal som kan rycka in. Ibland får till och med Björn hjälpa till, säger Johan medan kalvarna högljutt meddelar att de är hungriga.

Drivkraft

Merparten av mjölken levereras till Arla men 20 procent av mjölkproduktionen går till mejeriet. Mjölk blir till ost men även till dryckesmjölken ”Orsamjölk”.

– Det var något som vi lanserade 2021. Sommaren 2020 köpte vi in ett begagnat containermejeri med två 20-fots containrar. Efter mycket slit var alla nödvändiga delar på plats. Idag levererar vi cirka 1500 liter per vecka, berättar Nicolina.

Att just vidareutveckla verksamheten är en drivkraft för både Björn och Nicolina. Ett exempel är självbetjäningsbutiken i mejeriet.

– Här gäller swish och vi har öppet varje dag mellan klockan 10 och 19. Vi säljer våra egna produkter av ostar och Orsamjölk, men har även en del andra mathantverk från småskaliga producenter runt omkring, säger Nicolina.

Totalt produceras 10 till 12 ton ost per år och 50 procent av den säljs i självbetjäningsbutiken.

– När coronan kom och Grönskashallen i Mora försvann fick vi helt enkelt tänka om. Självbetjäning blev långt bättre än vad vi kunde tro. Dalfolket ville helt enkelt handla lokalt.

– Thailand och Spanien byttes mot hemester och en tripp till Orsa. Det är kanske att överdriva, men det kändes nästa så.

Jul och juli månad samt sportlovsveckorna är deras toppar.

– Vi som driver verksamhet i Hansjö har dragit turister åt varandra. Det har varit otroligt lyckosamt. Vi ligger lite off men ändå så mitt i.

Lockar många

Mejeriets ostar är något alldeles extra och lockar många. Kallholn, Koppången blå, Koppången vit, kryddost och inte minst Hansjö Gulla är några välkända ostar som gärna åker ner i kassen vid ett besök i Hansjö.

Hansjö Gulla har dessutom prisats vid diverse ostevent. Guldmedaljen vid Nordic Artisan Food Awards (Nordiska mästerskapen) 2022 är den mest ärofyllda.

Björn och Nicolina har funnit sin plats i livet. De är självlärda men vill ständigt utveckla sig, sitt företag och ostarna.

Idag är de 31 år och framtiden är utstakad.

– Vi är fast beslutna om att resten av livet driva mejeriet vidare. Det känns skönt att kunna säga det, säger båda och tittar kärleksfullt på varandra.