Stig Pommer & Eva Karls från Grådö Hedemora, gled in på torget i Norberg med sin Chevrolet från 1930. Foto: Anna-Maria Nordström
Håkan Erikssons dröm är en röd Volvo Amazon från 1966. Med på Myrbergsloppet var Fredrika Torneport och Inga Torneport. Foto: Anna-Maria Nordström
Roger Sundberg från Norberg drog till sig mångas blickar med sin Excelsior från 1930. Foto: Anna-Maria Nordström

Lyckat 30-årsjubileum för Myrbergsrallyt

Bensinångorna låg täta över centrum, amerikanare mullrade, en gammal lastbil drog iväg och en ståtlig chevrolet från 1930-talet parkerade vid brunnen. Navkapslar och kylarpokaler sken ikapp med solen. 30-årsjubilerade Myrbergsrallyt pågick för fullt.

Stig Pommer och Eva Karls från Grådö i Hedemora gled in på torget med sin Chevrolet från 1930.

– Jag har åkt tidigare, men då har det inte varit stopp här på torget, sade han. Det var ju trevligt att stanna till och se på bilarna. Eva Karls höll med.

– Det är så roligt att gå här och titta, sade hon och sneglade mot ett moppegäng.

Gänget kämpade med en moped som det tycktes svårt att få fart på. Plötsligt hostade den till och rasslade i gång.

– Nu ger du sjutton i att äta lunch, stannar du den där så startar den aldrig igen, hördes någon ropa i vimlet.

Tävlingsledare för Myrbergsrallyt, Torbjörn Norgren, berättade att målet är att ha ett så brett deltagande som möjligt. Ju fler typer av fordon desto bättre. Regeln är dock att de ska vara äldre än 30 år.

– Det ringde ett gäng killar, eller gubbar är det väl egentligen. De ville åka moppe, och det får de såklart om de vill. Det kommer att ta lite tid, men vill de åka så är det naturligtvis roligt.

Vid torget stod bilarna uppradade på dubbla led. Många deltagare hade stannat för lunchpaus. Där fanns två röda VW-bubblor, en brandgul Citroën, en Saab, och en och annan amerikanare. Torbjörn Norgren hade själv tagit sin Volvo 1800 ES ner till torget för att känna av stämningen.

– Jag köpte mig en Volvo 1800 ES för några år sen, berättade han, det är den som de kallar fiskbilen, Volvo P1800, helgonet-bilen, fanns ju innan, men det här är en ny version av den. Den tillverkades bara under två år, 1972 och 1973, min är från 1973.

Drömbilar och -mopeder

Norgren berättade att han fick frågan om att bli tävlingsledare och först tackade nej, han ville åka loppet själv några år till först.

– Sedan, när jag blev pensionär gick jag gick in som tävlingsledare, fortsatte han. Det har jag varit i sju år nu.

Norgren såg förnöjt ut över torget och konstaterade att årets upplaga blivit en succé.

– Deltagarrekordet är slaget med råge, berättade han. Vi hade över 160 ekipage startande i morse. Det blev lite köer vid starten, men jag tror inte någon tyckte det spelade så stor roll. Det är en alldeles särdeles trevlig stämning i det här loppet. Det är därför jag gärna gör det här.

Starten gick redan på morgonen vid Myrbergs verkstad på gammelgården i Karlberg. Deltagarna åkte två slingor, en på åtta mil och en på två mil. Hälften började åt ena hållet och hälften åt andra hållet, sedan möttes slingorna i Norberg, och avslutades vid Myrbergs på eftermiddagen.

Håkan Eriksson hade just stannat vid kontrollen vid Kärrgruvan med sin röda blänkande Volvo Amazon från 1966. Med sig hade han son, fru och svärmor.

– Vi har bara haft den här bilen i tre veckor, berättade Fredrika Torneport. Det här är första rallyt för oss. Det är min mans stora dröm att få äga en röd Amazon, sade hon.

Även Roger Sundberg från Norberg hade stannat till vid Kärrgruvan med sin raritet, en Excelsior från 1930 i originalskick. Han hade även tidstypiska kläder dagen till ära och ekipaget väckte verkligen uppmärksamhet.

– Det är en skön sadel, berättade han för åskådarskaran, den är skålad så det blir som ett ryggstöd för svanken. Det är ju lätt att fixa med en ny blank motorcykel, men det är ju så här de ska se ut, sade han och drog på sig hjälmen, drog i väg på sin 30-talare så gruset sprutade.