- Det är bra att lära sig att barn inte föds med fördomar. Det säger Melanie Haemkin, elev på på Olympicaskolan. Eleverna har värdegrundsarbete på schemat varje vecka, och det här läsåret har ämnet fått extra fokus tack vare skådespelarna i den svenska filmen Catwalk.
– Det här kommer vi att ha med oss.
Åsa Bergqvist, lärare på Olympicaskolan är helnöjd med läsårets värdegrundsarbete. Hon och kollegan Angela Knutsson har använt Glada Hudikteaterns material Catwalk i skolan som vägledning och kursmaterial för de 39 eleverna i årskurs 3-6 som deltagit i det här speciella projektet.
– Värdegrundsarbetet är obligatoriskt från dag ett här på skolan, och med det här verktyget har det fått ett riktigt lyft under det här läsåret, säger Åsa.
En gång i vecken har elever och lärare tillsammans, utifrån kursvägledningen, jobbat med bland annat FN:s barnkonvention, fördomar, hur det är att vara utsatt, hur utsatthet kan motverkas och vad ord kan betyda i vardagen.
– Vi har pratat om likheter och olikheter, och att skolan och klassen ska vara en trygg miljö för alla, berättar Åsa vidare.
En god gärning
Även föräldrarna till eleverna har involverats i arbetet och varit jättepositiva till att det genomförts.
– Flera har hört av sig till oss och tackat för att vi jobbar med det här, berättar Åsa.
– Ett av de konkreta verktygen som vi använt har varit ett trafikljus där rött betyder stopp, gult att vi behöver jobba med den aktuella handlingen och grönt att det är bara att köra, fortsätter hon.
För att illustrera att alla är både lika och olika fick eleverna skapa moln som symboler för likheter och olikheter. Molnen är i grunden samma substans men till formen olika och ändå är de moln. Flera andra ämnen involverades också i värdegrundsarbetet, och eleverna fick till exempel göra kompisarmband på slöjdlektionerna.
Eleverna har också fått göra goda gärningar. En sådan var när de städade hela skolan för att hjälpa vaktmästaren Peter Thögersen.
– Det kändes så bra, fast jag blev jättetrött, berättar eleven Leia Henriksen.
– Det var kul att se Peters min när han kom till skolan och såg vad vi gjort. Vi skickade ett brev till honom att han skulle få sovmorgon och sedan fick han se överraskningen när han kom hit, berättar My Nordin och Nickolina Johansson.
Även eleven Adrian Olsson lyfter fram städningen av skolan som överraskning till vaktmästaren Peter som en höjdpunkt i projektet:
– Han blev glad och det kändes bra, säger han.
– Jag blev rejält överraskad, intygar Peter.
Viktiga tal
Dokumentärfilmen Catwalk – från Glada Hudik till New York har varit central i arbetet under läsåret. Elever och personal har sett filmen tillsammans och som avslutning på det hela fick de åka till Stockholm och delta på en liveföreställning med Catwalk-ensemblen på Avicci Arena.
– Totalt var det 85 000 elever runt om i landet som deltagit i projektet så vi fick hänga på låset när biljetterna släpptes, berättar Åsa.
– Det lyckades och vi åkte buss fram och tillbaka till Stockholm över dagen för att vara med. Vi visste egentligen inte alls vad vi kunde förvänta oss, fortsätter hon.
Programmet på arenan bestod av många viktiga tal, bland annat av Tim ”Avicci” Berglings pappa Klas Bergling som företrädare för fonden som startades till minne av Tim. Försvarsmakten pratade om vikten av att ta till sig av rätt information exempelvis när man vistas på internet. Bianca Ingrosso, prins Carl Philip och prinsessa Sofia var andra i talarstolen. Sedan fick eleverna se Catwalk live, med skådespelarna på scenen som också intervjuades.
– Det var kul, bra och roligt både på arenan och att vara med klasskompisarna på bussen, summerar Benjamin Johansson.
Summera och utvärdera
Nu ska resan och arbetet utvärderas, och oavsett i vilken form det fortsätter så kommer värdegrundsarbete att fortsätta att vara obligatoriskt på schemat varje vecka på Olympicaskolan. Många praktiska verktyg från Catwalk-projektet följer med över till nästa läsår och arbetet har gett eleverna många insikter.
– Som att fördomar egentligen kan vara rädsla, och att det är jätteviktigt att träffas, olika människor i olika sammanhang, säger Åsa.
– Det har varit fantastiskt kul och ett jättebra material. Eleverna har haft något att se fram emot varje vecka, konstaterar Åsa nöjt.