Pontus Johansson, Årets nyföretagare, med sonen Sigge och Leif Johansson, Årets företagare. Foto: Hannah Risander
Norrdala Bygg har haft en stark utveckling under sina första år. Foto: Privat
Anrika Älvdalsfrakt AB erbjuder transporter och marktjänster. Foto: Privat

Prisas för sitt stora företagsengagemang

Far och son har en sak gemensamt – de får saker gjorda. Med varsitt företag blev de Årets företagare och Årets nyföretagare i Älvdalen när Företagarna och Älvdalens kommun korade vinnarna för 2021.

Leif Johansson har jobbat för Älvdalsfrakt sedan 1983. För tjugo år sedan blev han delägare i bolaget när Jon Hedlund skulle driva företaget vidare efter sin far.

– Jag och Jon kompletterar varandra bra, han är en otroligt duktig affärsman och jag mekar med grejer. Före tre år sedan tog vi även in Hans-Erik Wallin som delägare och kunde bredda verksamheten på entreprenadsidan. Idag erbjuder vi både transport- och marktjänster, berättar Leif.

Pontus Johansson startade Norrdala Bygg AB för fyra år sedan tillsammans med sju andra delägare och har drivit bolaget i raketfart. De har gått från 19 till 65 miljoner i omsättning och är idag 30 anställda.

– Det känns inspirerande. Vi gjorde en rivstart med 19 anställda och har vuxit snabbt, men detta är en påminnelse om att vi gör det bra. Jag är otroligt stolt över det vi gör tillsammans, och känner stolthet över att de utanför vår organisation ser vad vi gör. Det gör det värt att slita dag och natt, säger Pontus.

Bollar idéer och hittar lösningar

Leif och Pontus´ företag samarbetar och försöker tillsammans lösa det kunden vill ha, från hustillverkning och transport, till mark- och byggnadsarbeten. De beskriver sig ändå inte som någon företagarfamilj.

– Vi blev nästan inkastade i våra jobb men det verkar passa oss ganska bra. Gemensamt har vi att vi får saker gjorda, säger Leif.

Tillsammans kan de bolla idéer.

– Vi pratar jobb i nästan varje samtal och vi har förmodligen mer kontakt nu än om vi inte hade drivit företag båda två. Nu kan vi lösa problem och driva varandra framåt. Företagen kompletterar varandra. Vi har produkten och de har logistiken, vi är en stor kund till Älvdalsfrakt, säger Pontus.

När företagarpriserna priset delades ut i samband med Älvdalens Företagsmässa fanns ingen av delägarna från Älvdalsfrakt på plats, med motiveringen att de jobbade.

– Det är kul att vi fick pris men vi gillar inte att stå i rampljuset. Vi vill finnas men inte synas. En av våra chaufförer, Daniel Johansson, fanns på plats och tog emot priset. Det är verkligen credd för att vi gör något bra. Priset bygger på att vi har bra medarbetare och gör ett bra lagarbete, så att vi får förtroende hos kunderna, säger Leif.

Glesbygdspatrioter

För Älvdalsfrakt handlar inte framtiden om att växa, utan om att försöka vara där de är.

– Vi har hittat en bra nivå, vi är idag 15-20 anställda och vi har hittat vår nisch med väg, mark och transport. Det handlar inte om att bara bli större. Det ska vara kul att jobba och just nu har vi prickat rätt, berättar Leif.

För Norrdala Bygg handlar framtiden om att växa i sin kostym, och de har planer på att tillsätta en extern styrelse. För dem är också det högre syftet viktigt, att vara en del av Älvdalens framtid.

– I motiveringen nämns att vi står upp för bygden, och vi är riktiga glesbygdspatrioter. Vi sponsrar och engagerar oss i föreningslivet i Älvdalen. Det är viktigt att våra barn och ungdomar kan spela fotboll och hockey. Om det inte finns något att göra flyttar familjer härifrån och då tappar vi våra framtida medarbetare. Förutom vår engagemang så har vi haft en snabb tillväxtfas och nu handlar det om att stabilisera oss och växa i vår kostym. Det kommer vi göra tillsammans med en ny, extern styrelse, avslutar Pontus.