PeO Karlström och Niklas Lindh har jobbat med Dalabygden i drygt två år.

Dalabygdens upplaga ökar kraftigt enligt nya siffror

Antalet prenumeranter på Dalabygden ökade kraftigt under fjolåret. Det visar siffror från TS, Tidningsstatistik. Under 2019 hade Dalabygden 2600 prenumeranter och i fjol var antalet uppe i 3200 – en ökning på ett år med hela 23 procent.

– Vi är oerhört glada och tacksamma och ser siffrorna som ett kvitto på att det förändringsarbete som vi har gjort och som vi fortsätter att göra med Dalabygden, tas väldigt väl emot, säger Niklas Lindh som är redaktionschef på Dalabygden.

2020 blev ett år när det gjordes stora satsningar på Dalabygden. Det satsades mer på journalistik för att kunna granska, skildra och rapportera mer från hela Dalarna.

– Ja vi har verkligen stärkt vår närvaro journalistiskt sett i flera dalakommuner där vi tidigare inte var så starka. Vansbro, Älvdalen, Ludvika och Malung-Sälen är exempel på det. Och med tanke på att vi har många prenumeranter i våra grannlän så har satsningen på nyhetssidor från Gästrikland och norra Västmanland blivit omtyckta av många, både i de aktuella länen och inte minst här i Dalarna.

På ledarplats har Dalabygden även gjort en stor förändring, något som Niklas Lindh också tror bidrar till siffrorna.

– Ja det är jag övertygad om. Vår satsning på partipolitiskt oberoende ledarskribenter har varit viktig på många plan. Och ledartexterna får särskilt mycket reaktioner och uppmärksamhet i våra digitala kanaler. Ronny Svensson och Kim Larsson är ett spännande team med vassa pennor och med en stor portion mod, säger Niklas Lindh.

Efter sommaren 2020 gjordes Dalabygdens hemsida om helt och hållet och blev betydligt mer modern och attraktiv. Varje dag publiceras nyhetsartiklar på sidan, inlåsta speciellt för tidningens prenumeranter.

– Det blev ett jättelyft! Vi får många positiva reaktioner på vår webbsida och vi är övertygade om att fler nu har blivit intresserade av att prenumerera på tidningen tack vare den.

Vad önskar ni mest av allt just nu?

– Att vi ska kunna fortsätta att jobba allt hårdare för att förtjäna läsarnas förtroende i ännu högre grad. Jag tror och hoppas att den resa som vi nu har påbörjat ska fortsätta i samma riktning. Vi ska i alla fall göra allt vad vi kan för att det ska bli så, avslutar Niklas Lindh.