Intresset är enormt! Så stort att arrangörerna redan i januari tvingades att tacka nej till fler deltagare.
– Så är det, konstaterar tävlingsgeneralen Tommy Nyberg i Ludvika MS inför den tredje upplagan av veteranbilstävlingarna på det gamla gruvområdet i Grängesberg. I år under rubriken ”Historical Racing”.
– Vi har flera förare som står på kö och väntar på ett eventuellt återbud från någon av de 45 förare som lyckats få ett startkort, berättar Nyberg.
Kanske inte så konstigt då den 1,2 km långa cementbanan på gruvområdet är unik i landet. En ny stor hjulfest är att förvänta.
– Det finns ingen annan bana i Sverige att tillgå än den i Grängesberg . Vi är självklart mycket glada och stolta att vi nu får chansen att bjuda in de 45 förarna.
Gammal Bugatti
Tommy Nyberg berättar att de gamla fina välbehållna fordonen kommer från tidsepoken 1928 – 1949. Av de 45 inbjudna finns även 15 motorcyklar tillverkade under 1920-talet fram till 1950.
Det kommer att bjudas på minst nio heat med fem ekipage i varje. Fordon och förare kommer från stora delar av landet men flest från de södra delarna. Även Norge kommer att vara representerat.
– Om vi ska plocka ut något särskilt så kommer en gammal häftig Bugatti liksom ett flertal hemmabyggen från inte minst 1940-talet. Dessa fordon har benämningen Nordisk special.
100 000 på Rämen
En gång i tiden drog dylika farkoster rekordpublik runt sjön Rämen vid Rämshyttan. Vid något tillfälle på 30-40 talet uppskattade polisen att runt 100 000 personer var på plats.
När den första upplagan av ”Gasoline Revivel” kördes 2021 kom närmare 4000 personer till gruvområdet. Självklart hoppas Tommy Nyberg och hans medhjälpare på något liknande även den 3 augusti.
– Hoppas gör man alltid men runt 1500 borde vi väl kunna få, svarar han blygsamt. Det är inte varje dag som de motorintresserade får tillfälle att se så många unika fordon på en och samma plats vid samma tillfälle.
– Nu gäller det bara att vädergudarna är snälla!
Tidsenliga kläder
Tidningen Gasoline startade tävlingen en gång år 2021 men drog sig ur ifjol efter det att tidningen lagts ned.
Vid arrangemang som detta går det självklart även åt ett stort antal medhjälpare.
– Vi räknar med ett 50-tal funktionärer varav det säkert går åt 20 enbart till parkeringen.
Även räddningstjänsten kommer självklart att vara på plats.
De tävlande förarna kommer att vara klädda i tidsenliga kläder vilket kommer att förstärka nostalgin från flydda tider än mer.
Duktig konstnär
På plats i Grängesberg finns även konstnären Bo Jensen. Enligt Tommy Nyberg är Jensen helt fantastisk på att återge gamla bilar i form av tavlor.
– En helt otrolig man! Man skulle kunna tro att han tagit kort och inte målat!
MC-veteranerna Sverige kommer att ha en stor utställning i maskinhallen med gamla mc och mopeder. I området kommer även kromen att lysa starkt i form av inte minst de gamla 50-talarna.
Nyberg är även tacksam att Traffic Center ställt sin anläggning till förfogande. Banan på 1,2 km används vanligtvis till halkkörning med såväl tunga som lätta fordon. Även uppkörning av buss och lastbil sker på banan.
Den 3 augusti lär det dock bli ett helt annat ljud över området! Då stundar årets hjulfest i gruvsamhället!