Förberedelserna har pågått i flera år. Kommande veckoslut väntas omkring 40 000 besökare till Flygfesten i Dala-Järna. — Det finns en rad höjdare på programmet, bland annat har vi det största plan vi någonsin haft här på Flygfesten, säger Västerdalarnas Flygklubbs ordförande Ola Andersson.
27-28 juli 1946 var det premiär för Flygfesten. Detta som en del i tioårsfirandet för Västerdalarnas Flygklubb (som bildades 1936).
Flygfesten genomfördes årligen från premiären fram till 1973, men därefter blev det ett uppehåll fram till 1986.
Från millennieskiftet har Flygfesten genomförts vart tredje år. Senaste gången var 2022. Och under kommande veckoslut är det dags igen.
På Flygfesten 2022 var det premiär för flyguppvisning i mörker, detta som veckoslutets första aktivitet (på fredagskvällen).
— Detta blev väldigt uppskattat, och till i år har vi satsat ännu mer på fredagskvällens show med bland annat pyroteknik, fyrverkerier och ljussättning från marken, säger Västerdalarnas Flygklubbs ordförande Ola Andersson.
Under lördagen och söndagen fortsätter Flygfesten med flyguppvisningar på dagarna och underhållning med bland annat dansband på fredag- respektive lördagskvällen.
Vilken av dagarna lockar flest besökare?
— Det beror en del på vädret. Men det är relativt jämnt. Totalt tror vi att årets besöksantal kommer att hamna på runt 40 000 biljetter. Det känns som att Flygfesten växer för varje upplaga som går. Vi kommer att vara mer än 300 funktionärer och flera föreningar runt om i kommunen har ställt upp med ställplatser för våra besökare, säger Andersson.
Är det någon programpunkt som sticker ut lite extra?
— Vi har massor av häftiga programpunkter. Men av grejerna som sticker ut lite extra är att Nato kommer och gör en överflygning på söndagen. Det är det största plan som vi någonsin haft under Flygfesten, säger Andersson.
På Flygfestens hemsida beskrivs Nato-planet enligt följande: ”AWACS är ett luftburet radar- och ledningssystem som används för att övervaka luftrummet, spåra flygtrafik och leda militära insatser från luften. Flygplanet bakom systemet är den kraftfulla Boeing E-3 Sentry, baserad på en modifierad Boeing 707. Det mest iögonfallande kännetecknet är den stora roterande radarkupolen ovanpå flygkroppen – ett flygande öga med räckvidd på över 400 kilometer. AWACS används av bland andra NATO, USA, Storbritannien och Frankrike, och spelar en avgörande roll i både försvar och samordning av luftoperationer”.