För några dagar sedan fick vi återigen en rapport om hur butiksdöden påverkar vår lokala service. De små tätorterna får snabbt sämre service och färre servicegivare. Landsbygdens små tätorter är extra utsatta. Vid pandemins början för några år sedan beräknade Svensk Handel att cirka 10.000 butiker skulle försvinna och upp mot 35 000 anställda bli av med jobbet fram till år 2030.
Nu ser vi inte bara att den prognosen var relativt träffsäker utan nya omständigheter ser ut att skapa ännu större problem i främst landsbygdens små och medelstora tätorter/centralorter.
De senaste årens höjda räntor, de ökade butikshyrorna, den växande E-handeln och sämre köpkraft hos många hushåll har kraftigt minskat omsättningen och ökat konkurserna inom handeln. Små tätorter med relativt begränsat kundunderlag får allt svårare att överleva som attraktiva och viktiga servicecentra.
I huvudsak är det den fria kommersiella marknaden som avgör handelns utveckling och struktur. E-handelns kolossala ökning under 2000-talet är den viktigaste orsaken till butiksdöden där sällanköpshandeln påverkas betydligt mer än detaljhandeln. Staten och kommunerna har dock delvis medverkat till utvecklingen och en del av de problem som i första hand hushållen drabbas av.
Statens indragning av lokal service som apotek, post och polis gör en ort mindre lockande med sämre framtidsutsikter.
Kommunernas ofta ensidiga engagemang för ortens industri- och större tjänsteföretag lämnar inte sällan handeln åt slumpen.
I det bekymmersamma läge som handeln i de små orterna på landsbygden befinner sig funderar säkert många kvarvarande handelsidkare men även flera kommunledningar om man på något sätt kan motverka dagens trender.
Kommuner och serviceorter som Trosa, Askersund, Nora och Rättvik erbjuder en relativt samlad och bred service där man aktivt slår vakt om orternas serviceutbud och servicekvalitet.
Vinnande ingredienser tycks vara att hindra utlokalisering av butiker till omgivande större vägar, unik lokal kultur, aktiv satsning på turism, bra tillgänglighet till ortens butiker, genomtänkta trafiklösningar och ett aktivt samarbete med handelns alla företrädare. Det finns onekligen möjligheter att kunna motverka butiksdöden!