Bedrägerivågen mot äldre växer sig större och under julhandeln kunde vi räkna med att bedragarna var extra aktiva. Sveriges pensionärer har jobbat hårt för sina besparingar och ska inte behöva oroa sig för att förlora dem. Och bankerna ska inte underlätta bedrägerier som riskerar att göda gängkriminalitet.
Enligt en ny medlemsundersökning från PRO har mer än var fjärde pensionär, 27 procent, råkat ut för bedrägeriförsök. Dessutom är nära hälften av landets pensionärer oroliga för att utsättas för bedrägerier. Och oron är befogad eftersom bedragarna är otroligt skickliga.
Förra året anmäldes 21 600 fall av telefonbedrägerier över hela landet. Sammanlagt kom bedragarna över drygt 600 miljoner kronor, enligt uppgifter från Polisen. Man riktar i första hand in sig på äldre personer. Ett telefonsamtal kan vara i flera timmar där bedragaren lyckas skapa ett förtroende med en uppdiktad historia där den uppringda ska få hjälp.
I stunden kan allt du lärt dig om att skydda dina pengar från att blåsa bort. Bedragaren får oss att se, höra och göra något som varken är sant eller som vi borde göra. På samma sätt som en trollkonstnär får oss att se, höra och göra något vi aldrig skulle gjort om vi inte blivit förda bakom ljuset. Samma teknik används i båda fallen.
Men PRO:s medlemmar har fått nog. Ilskan sjuder i våra föreningar och hos det stora antalet äldre som har blivit bestulna. För det är väldigt få som har möjlighet att få tillbaka sina pengar. Om det är du själv som blivit lurad att göra en överföring så har bankerna och Allmänna reklamationsnämnden bedömt att du uppträtt klandervärt och därmed inte får tillbaka ett öre.
Polisen och bankerna har länge hävdat att det är information till äldre som krävs. Och visst kan man informera. Det har vi länge gjort inom PRO. Men kunskaperna suddas lätt ut med hjälp av en bedragares trollstav. Helt andra insatser måste till för att få stopp på bedrägerierna.
PRO menar att bankernas roll är avgörande för att komma till rätta med bedrägerierna. Vi vill uppmana bankerna att:
1. Ta fullt ansvar för att skydda våra besparingar! Betala tillbaka de pengar som förlorats genom bedrägerier.
2. Se till att bedrägerier mot äldre blir omöjliga genom att era tjänster blir säkra för alla att använda. Inför möjligheten att göra egna säkerhetsinställningar.
3. Berätta för kunderna om möjligheterna att skydda sig, och ge praktisk hjälp.
PRO uppmanar bankerna att snarast göra detta på frivillig väg så att vi vid den här tiden nästa år uppnått verklig förändring.