Kära PostNord!
Nu är det snart jul igen och vi är många, både företag och privatpersoner, som behöver dig eftersom du i stort sett har monopol på det här med att dela ut post, i alla fall på landsbygden. Förra året vid den här tiden skickade jag många spårbara brev med dig som du inte alls hanterade särskilt bra. Du lovade att de skulle komma fram inom tre-fyra arbetsdagar men mer än hälften kom inte fram på flera veckor. Några kom inte fram alls utan kom tillbaka till mig.
De som skulle ha försändelserna var ledsna och säkert lite arga på mig som inte skötte mitt åtagande att leverera i tid. Fast det hade jag ju gjort. Installerat er app och fyllt i allt rätt och betalat massor av pengar, i alla fall i ett litet företags mått mätt.
När jag gjorde en lista på alla brev som du inte levererat i tid enligt de villkor som stod i appen och bad dig kolla upp vad som hänt svarade du att det kostade 750 kronor per timme som du skulle debitera mig för att jag skulle få mina reklamerade försändelser kontrollerade. Jag tyckte det var helt sjukt och skrev ett argt mejl tillbaka att det inte kommer på fråga att betala för något som du gjort fel.
Det var ju du, PostNord, som hade börjat med varannandagsutdelning i storstadsområdena och som verkade ha struntat i att skicka ut aviseringar per brev som du lovade, utan att anpassa verkligheten till det. Tre-fyra arbetsdagar blir rimligtvis fler om post delas ut varannan dag, det förstår ju vem som helst. Då behöver kanske liggetiden på utlämningsställena förlängas.
Plötsligt en dag mitt i mejlväxlingen ringde det en kvinna från din kundtjänst. Hon var jättesnäll och hjälpsam och sa att det säkert skulle gå att förlänga liggetiden för försändelserna så att fler av mottagarna skulle hinna hämta ut dem innan tiden gått ut.
Kära PostNord, var rädd om den medarbetaren, hon var den enda utav de jag hade kontakt med som bemödade sig att vara trevlig. När jag tog kontakt igen och skulle lämna idnummer på de som behövde förlängas var det en helt annan röst och ton som inte alls kände till någon förlängning, så det blev ingenting med det.
Det blev väldigt mycket extraarbete för mig när jag fick göra ditt jobb, det vill säga meddela mottagarna att deras försändelse fanns att hämta på utlämningsstället, skicka nummer hit och dit och be dem skynda sig för att snart skulle försändelsen annars skickas tillbaka till mig. Några aviseringar hade mottagarna som sagt inte fått trots att du envisades med att du skickat ut dem och anklagade över 30 personer, alltså mottagarna, för att ljuga.
Kära PostNord, jag tappade totalt förtroendet för dig efter det här. Men jag kan tyvärr inte göra slut på vår relation eftersom det inte finns någon annan att anlita. I år har också ett flertal vanliga brev som jag skickat kommit på villovägar, och den här tidningen som jag jobbar på har haft stora problem med dig, något som våra läsare och prenumeranter fått lida för. Du borde gå i terapi eller kanske komma ut på landet ett tag för att se hur dina så kallade tjänster fungerar (eller inte fungerar) här.
I år hade du en ny tjänst i appen när jag skulle skicka de vanliga försändelserna nu innan julen. ”Skicka hem” heter den. Just nu har jag väldigt många försändelser på väg till mottagarna med den. Och lite ont i magen för om de ska komma fram eller inte.
God jul PostNord, jag skriver det här, för att skicka julkort till dig är väl inte lönt, det skulle väl ändå inte komma fram?