Lästips:
Det är något med Visit Dalarna som påminner om kejsarens nya kläder. Organisationen har kompetenta medarbetare runt om i länet, ingen skugga ska falla på dem, men när det kommer till själva organisationen är det liksom något märkligt som framträder.
Reaktionerna från Visit Dalarnas ledning i Sveriges Radio när det i nyhetssändningarna berättades att Malung-Sälen beslutat sig för att lämna organisationen är den senaste av märkligheter. Ingen självkritik eller ödmjukhet kunde skönjas i ledningens kommentarer, snarare ett förnekande av vad som faktiskt händer här.
Tidigare har Visit Dalarna varit ifrågasatta även av Rättviks kommun, som också var väldigt nära att hoppa av länssamarbetet. Utan två starka turistområden som Malung-Sälen och Rättvik är det kanske inte ens möjligt att driva ett Visit Dalarna vidare? Är det inte då läge för något uns officiell självrannsakan hos Visit Dalarna?
För min egen del har jag haft med Visit Dalarna att göra några gånger, dels som arrangör och dels bland annat i projekt där det arbetats med min hemkommun Vansbros turismnäring. De senaste åren har det sistnämnda gjorts professionellt och engagerat under ledning av affärsutvecklaren i området, som sagt, ingen skugga ska falla över dem.
Det har dock slagit mig gång på gång hur otydlig och dåligt förankrad organisationen känns. Som ett skepp utan styrning, eller som en kejsare utan kläder där ingen låtsas om problemet. De gånger jag har försökt mig på samarbete har det oftast inte fungerat eller blivit något som helst resultat.
Innan turistbyrån lades ner i Vansbro 2017 var den placerad i Lokstallet. Jag hade mitt kontor i samma byggnad och vi hade dagligen efter nedläggningen besök av vilsna turister. Det fanns noll information om vart de kunde vända sig istället. Turistbyråskylten vid infarten från E16 stod kvar i flera år och lurade dit många husbilsåkare och andra turister.
Kanske berodde det på otydligheter i avtalet mellan Visit Dalarna och kommunen då, men fortfarande är de personer lätträknade som vet hur turistinformationen i Vansbro kommun fungerar. Det är en oerhört anonym verksamhet, och fortfarande, efter fem år, vet jag inte vart jag kan hänvisa en besökare som frågar mig efter vägen till någon slags turistinformation. En så kallad Infopoint finns visst i Medborgarhuset, där varken lokaler, informationsmaterial eller parkering är anpassad för den typen av verksamhet.
Webben finns såklart, men den som söker efter en fysisk turistbyrå vill förstås ha en mer personlig kontakt. Det blir intressant att följa Visit Dalarna framöver. Jag tror inte organisationen överlever utan att börja rannsaka sig själv, lyssna på och jobba mer med förankringen i länets kommuner. Det är många skattemiljoner det handlar om, och dalfolket måste få valuta för pengarna.