Liberalerna: Det är dags för spetsklasser i Dalarna

För Liberalerna handlar likvärdighet i skolan om att alla elever ska få lika goda möjligheter att nå sin fulla potential. Det betyder att vi vill lyfta de elever som inte lyckas – men för oss är det också viktigt att skolan kan utmana de mest högpresterande eleverna. Ingen ska hållas tillbaka.

Samtliga elever ska få möjlighet att nå sin fulla potential i skolan – oavsett om eleven behöver stöd för att komma ikapp eller utmaningar som gör att de kan springa vidare. Dessvärre får de högpresterande eleverna alldeles för lite uppmärksamhet. Att tappa bort de yttersta begåvningarna i skolsystemet är inte värdigt ett land som delar ut Nobelpris.

Under Liberalernas tid i regering infördes spetsklasser inom vissa ämnesområden för högstadiet och gymnasiet som försöksverksamhet. Utvärderingar visar positiva resultat: både elever och lärare är nöjda och uppger att det råder hög nivå, kunskapsfokus och kvalitet.

Dessvärre visar Socialdemokraterna inget intresse för spetsklassernas framtid. Satsningen har inte permanentats, inga nya får startas och de som finns kommer att behöva stängas ner om inte en förlängning av satsningen beslutas. Det är ett svek mot eleverna. Det är en förlust för Sverige. Särskilt då vi sedan tidigare vet att högpresterande elever alltför ofta inte blir tillräckligt stimulerade i skolan.

Liberalerna vill gå en annan väg. Vi menar att spetsklasser borde bli ett permanent inslag i det svenska skolsystemet. Dessutom vill vi avsätta över 100 miljoner kronor för att stärka kvaliteten och fördubbla antalet spetsklasser.

Vårt förslag innebär att Sverige går från runt 50 till över 100 spetsklasser för elever i högstadiet och gymnasieskolan. I Dalarna ser vi stor potential att införa spetsklasser i högstadiet och gymnasiet i Falun och Borlänge. Klasserna ska vara sökbara för elever från hela länet.

Genom att satsa på fler spetsklasser får de flitigaste och mest ambitiösa eleverna möjlighet att studera i både högre takt och på en högre nivå. På samma sätt som vissa elever har behov av ett lägre tempo för att ta sig vidare, behöver andra motsatsen. Vi tror på att alla elever ska få växa och ingen ska hållas tillbaka.