SPF Orsabygdens Gotlandsresa

Textstorlek:
Annons:

Så var det dags igen – delar av SPF Orsabygdens medlemmar har varit ute på nya äventyr. Den här gången bussresa till Gotland, 18–21 augusti, 2014. Chaufför och reseledare var Kennet och Margareta.
Dag 2. Efter en kort natts sömn och en god frukost äntrade vi bussen tillsammans med vår guide Anna Ulmstedt – kunnig, rolig och färgstark – för att åka in till Visby.
Första stopp blev Almedalen – välkänt för de flesta för sin politikervecka. Anna berättade och visade runt.
Kruttornet är det äldsta tornet i Visby ringmur och ligger som försvarstorn till den medeltida hamnen, nu känd som Almedalen.
Rundvandringen fortsatte in genom Lilla Strandporten till Packhusplan, ett torg som en gång i tiden var stadens medelpunkt.
Vår rundvandring fortsatte till Visby Sankta Maria domkyrka som är församlingskyrka för Visby domkyrkoförsamling och domkyrka för Visby stift. Kyrkan byggdes ursprungligen som gästkyrka för tyska handelsmän.
Promenaden gick vidare mot Stora torget. Där ligger Sankta Karins kyrkoruin och grundades 1233. Kyrkan stod mitt i staden och framför byggnaden uppstod en marknadsplats.
Vår guidade resa gick vidare till Visby botaniska trädgård som anlades 1855.
Dag 3. Efter en god natts sömn och en rejäl frukost äntrade vi åter vår buss och styrde kosan nordost ut mot Fårö.
Vårt första stopp blev raukarna vid Digerhuvuds och Langhammars naturreservat.
Nästa stopp blev hos Sylvis döttrar, ett café och hembageri som under somrarna bakar ca 3 000 bullar per dag vilka säljs direkt från butiken.
Fårö har växlande natur. Från västra sidans karga och vindpinade växtlighet, raukar och stenar till östra sidans mera bördiga natur. Tillbaka på Gotland åkte vi på östra sidan av ön och stannade i Slite och tittade på Cementas anläggning med kalkbrottet (enormt stort).
Väl tillbaka på Suderby blev vår guide avtackad av vår ordförande Bernt och kassör Kristina för ett väl utfört uppdrag och tackades av oss övriga med en hjärtlig applåd.
Så var det dags för den sista måltiden på Suderby. Först fick vi en snabbgenomgång om Gotlands kultur och traditioner. Efter middagen underhöll en trubadur och vi sjöng allsång. Ordförande Bernt tackar Margareta och Kennet för en väl planerad resa.
Dag 4. Redan kl 6 avgick bussen för att ta oss hem till Orsa.