Dalfolket e-handlar alltmer – två av tre shoppar på nätet

BR i Kupolen, strax innan konkursen till följd av konkurrens från näthandeln. Foto: Niklas Lindh
Textstorlek:

Handeln på nätet har ökat kraftigt på senare år. I Dalarna handlar 64 procent av den vuxna befolkningen på nätet till en kostnad av 1 868 kronor per person och genomsnittlig månad.

Det visar 2018 års så kallade e-barometer som kom i veckan. Undersökningen har gjorts av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Under året ökade e-handeln med 15 procent och stod för nästan en tiondel av den totala detaljhandeln i Sverige.

Den största tillväxten när det gäller e-handel står livsmedelsbranschen för, följt av möbler och heminredning samt sportartiklar. Samtidigt har alltfler butiker slagits ut som en konsekvens av hård konkurrens från näthandeln – leksakskedjan BR:s konkurs var en tydlig konsekvens av det vid årsskiftet, men larmrapporterna har kommit från flera håll.

Stor oro bland vanliga butiker

I höstas slog en rapport fast att oron är stor bland svenska köpcentrum, däribland Kupolen i Borlänge där flera butiker valde att stänga under fjolåret.

E-barometern visar också hur ofta svenska folket handlar på nätet. Nästan hälften av de tillfrågade svarar att de har e-handlat den senaste månaden.

Och nästan tre av fyra svenska svarade att man hade handlat på nätet minst en gång det senaste kvartalet.

Det som svenska folket handlar mest av på nätet är kläder och skor, följt av produkter inom skönhet och hälsa samt böcker och media.