Älvdalen – snabbast i länet att svara på mail

Textstorlek:

Älvdalens kommun är den snabbaste kommunen i Dalarna när det gäller att svara på mail. Hela 98 procent av de mail som kommer in till kommunen får svar inom ett dygn. Det gör också Älvdalen till en av de snabbaste kommunerna i hela landet.

Det är Sveriges Kommuner och Landsting, SKL som för 14:e året har gjort en stor undersökning kallad KKiK – kommuners kvalitet i korthet. En mängd frågor har skickats till kommunerna för att mäta olika frågor om kommuners service och kvalitet.

Kontaktcenter bakom framgången

Det nytillträdda kommunalrådet i Älvdalen, Kjell Tenn (C) är mycket nöjd med resultatet.

– Det är jättebra! Vi har haft en sån målsättning att de som kommunicerar med kommunen ska få snabba återkopplingar. Vi har ju byggt upp ett kontaktcenter för att vi ska kunna avlasta förvaltningar för att ge snabba svar och det har varit lyckat.

Även i Avesta och Falun får de allra flesta som mailar kommunerna svar inom 24 timmar – 96 respektive 93 procent.

Bottenresultat för Orsa

Orsa är däremot en av de absolut sämsta kommunerna i landet när det gäller att svara snabbt på mail. Endast 39 procent – knappt fyra av tio mail får svar av kommunen inom ett dygn. Ingen annan dalakommun som deltog i undersökningern är ens i närheten av så låga resultat. Och exakt samma resultat hade Orsa även 2017.

Orsas kommunalråd Mikael Thalin (C) säger till Dalabygden att kommunen har en alltför lång svarstid och att det är ett problem som ska åtgärdas:

– Vi har från politikens sida lagt till det här som ett mål för 2019 som hela organisationen ska arbeta med. Så vid nästa mätning ska vi ha ett betydligt bättre resultat.

– Så vad är målet för nästa mätning? Ska ni ligga på den bättre halvan?

– Det vill jag inte säga, men det ska vara klart bättre än nu.