Veteransnöskotrar är Andreas stora intresse

Textstorlek:

För tillfället har 27-årige Andreas Östlund i Svärdsjö sju veteransnöskotrar. Som 13-åring började han samla och sedan dess har ett 20-tal gamla skotrar köpts, renoverats, körts och sålts.

Pärlan i samlingen är en häftig ljusblå, lång, amerikansk (Roseu Minnesota) Polaris K 95-D från 1963 utrustad med en 4-taktsmotor på 9,5 hästkrafter placerad i aktern.

– Polarisen såg ut som ett rostigt oljefat när jag köpte den i Valbo utanför Gävle i september 2017, säger Andreas.

Lättstartade fordon

– Snöskotern hade stått under ett träd i många år och naturen hade satt sina tänder i den. Ägaren hade tydligen fått veta att jag samlade gamla snöskotrar och hörde av sig till mig. Det blev affär direkt då skotern är mycket unik. Renoveringen började omedelbart hemma i garaget. Det blev premiärkörning i januari 2018 på Svärdsjön utanför husknuten vid Ön i Svärdsjö där jag bor. Apropå körning så är mina veteraner mycket lättstartade trots många minusgrader.

Till vardags är Andreas bilplåtslagare. Ett passande hantverk i botten även när det gäller att renovera gamla snöskotrar. Intresset för motorer, bilar och snöskotrar har funnits sedan barnsben. Pappa Magnus köpte en snöskoter av märke Rajd 46 från 1976 till Andreas när han var liten. På den vägen är det. Tyvärr har Andreas inte Rajden kvar men väl många andra klenoder.

Skoter från Rättvik

– En Rättvikstillverkad Rusch från 1970 blev inledningen år 2005 på mitt snöskotersamlande, säger Andreas.

– Genom en snöskoter till salu-annons i tidningen Dalabygden ställdes färden mot Tärnsjö med pappa, bilen och en släpvagn. För 500 kronor blev den mycket fina gamla turkosa dalasnöskotern min och jag har den kvar än idag! Kul är ju att den är från Rättvik. Rusch började tillverkas 1967 och det sägs att det blev runt 900 Rusch tillverkade fram till 1974 då verksamheten lades ner.

Förutom nämnda Polaris från 1963 och Ruschen från 1970 har Andreas fyra finska Lynx från 1969 och en Diana från 1974. De sistnämnda har 1-cylindriga, tyska Solo 2-taktsmotorer på knappt tio hästkrafter. Dianan är svensk och tillverkad i Hede i Härjedalen. Andreas köpte den nyligen i Färila i Hälsingland. Polarisen och Dianan har renoverats och byggts om något av Andreas under den gångna barmarkssäsongen.

– Jag vill ha lite annat stuk på Polarisen så att den kommer att se ut att vara från ännu äldre datum, säger Andreas.

Gitarrist och sångare

Andreas är också duktig gitarrist och sångare i det egna bandet Little Andrews, som haft lite olika konstellationer genom åren. Det har varit uppträdanden i folkparker och hos raggarklubbar från Höör i söder till Boden i norr.

Men för tillfället är musiken lagd åt sedan. Gamla fordon i olika former är det som gäller.

På somrarna åker Andreas i en mycket fin Ford Super de Luxe Cabriolet från 1947. Tidigare har Andreas haft en Volvo Duett men den sålde han för att kunna köpa och renovera veteransnöskotrar!

– Det vore kul att ha tidstypiska kläder till veteransnöskotrarna. Men ur säkerhetssynpunkt använder jag en modern hjälm och funktionsdugliga kläder. Det blir rejält kallt att köra snöskoter annars och det är egentligen bara gemytligt i mars. Men jag åker så mycket jag kan så fort snön och isen bär.

Andreas avslutar med att vurma för att åka snöskoter.

– Friheten och att få vara ute och lätt ta sig fram i terrängen. Jag brukar vara tillsammans med min kusin Marcus Östlund som har ännu fler veteranskotrar än mig här i Svärdsjö.

Mikael Forslund

Veteransnöskoter är en maskin som tillverkats på tidigt 1950-tal och framtill mitten på 1980-talet. Vissa entusiaster anser att veteranskotrar med hjulboggie är det enda rätta. Tidiga snöskotrar hade ofta en glidboggie av trä, som t ex Polaris SnoTraveler modell K70-D från 1963.

Snöskotrar började serietillverkas i slutet av 1950-talet. Före 1960 fanns inte något krav på att snöskotrar skulle vara registrerade, så hos de äldsta maskinerna kan det vara svårt att hitta något tillverkningsdatum.

Grundkonceptet för en snöskoter är motor, drivband, chassi och två skidor fram.