Tidstrands anda lever kvar i Sågmyra

Textstorlek:

I före detta industrisamhället Sågmyra, mellan Falun och Leksand, finns mycket motorhistoria. Dock finns inget kvar efter Tidstrands Yllefabriks (1896-1976) ägare, Axel Ludvig Tidstrand (1871-1948). Vederbörande hade en stor mängd exklusiva bilar i början av förra seklet. En tid då ”vanligt” folk inte hade råd med bil. Annat är det idag. Per-Ove Adamsson i Sågmyra har några gamla svenska klassiska klenoder som han renoverat till nyskick. Bland annat en SMV-husvagn från 1951, en Volvo skåpbil från 1951, en Volvo PV 444 från 1953 samt en pickup PV 445-last från 1955.

– Under 2008 köpte jag en Volvopickup PV 445 från 1955 på annonsplatsen Blocket, säger Per-Ove

– Det var en person som tidigare köpt bilen i Sollefteå och tagit den åter till Dalarna. Ursprungligen såldes pickupen från Volvo till Väg- och vattenbyggnadsverket (VV) i Falun där den lilla lastbilen utförde massor av jobb i många år.

Volvo byggde förr så kallade leveranschassin som köptes av olika företag i Sverige. Volvon som Per-Ove har byggdes klar hos Karlaverken i Laholm innan den levererades till Falun 1955. Den fanns hos Väg- och vattenbyggnadsverket under många år innan den bytte ort till Sollefteå hos en hantverkare. Under 1975 ställdes Volvon av och förfallet började.

– När jag köpte Volvon 2008 var den ett lik, säger Per-Ove.

– Jag bestämde mig för att bygga upp den till nyskick igen. Det mesta var sönderrostat och träet ruttet. Pickupen består till stor del av trä faktiskt. Jag tillverkade nya dörrtrösklar och ett nytt flak i trä. Även ett fack för reservhjulet tillverkades i trä under flaket. De gamla beslagen användes. Lackningen är gjord med några lager båtlack. Det mesta plåtarbetet, byte av detaljer och svetsning har gjorts av Lasse Flink här i Sågmyra. En mycket duktig hantverkare. Vid slipningen visade det sig att Volvon varit både grön och gul tidigare. Daniel Johansson fick den äran att lackera pickupen. Motorn är en renoverad klassisk Volvo B 16. Tapetseraren Björn Hiertner i Falun har gjort läderarbetena med säten och inredning. I princip allt på chassit har delvis renoverats delvis bytts. Bromsarna har också åtgärdats.

Per-Ove berättar att han och Lasse Flink har ett så kallat gubbdagis hemma hos Per-Ove i Sågens by, en del av Sågmyra. Mycket snack och mycket verkstad, kan man tro! Efter fyra års renovering 2012 var Volvo pickupen klar. Men Per-Ove kunde inte jobba fullt ut på grund av hjärtproblem. Det blev operation och så småningom kunde Per-Ove jobba vidare. Dessutom blev det stopp med renoveringen när delar av garaget brann ner. Men man lyckades att bära ut alla bildelar innan det var för sent.

– Jag är jättenöjd med Volvon som fick silverplats vid tävlingen Bästa bil på cruisingen under Classic Car Week i Rättvik 2013, säger Per-Ove.

– Det har även blivit ytterligare fina priser för Volvon. Det blir 100-talet mil per år med pickupen bland annat till olika Volvoträffar. Ibland drar jag SMV-husvagnen med bilen vilket klaras bra. På de olika uppvisningarna och träffarna som besöks kommer folk hela tiden fram och frågar och berättar om egna minnen av Volvos pickup PV 445. Det är ju toppen att kunna glädja folk med vad jag lyckats åstadkomma.

På det lackade flaket står en gammal koffert som bland annat innehåller rep för att spänna fast last på flaket. Moderna tiders spännband fungerar inte praktiskt eller utseendemässigt. Under flaket finns repkrokar och på flaket får man lasta 450 kg. Som en följd av Volvorenoveringen fick Per-Ove förfrågningar om att bygga flera flak till andra pickupägare. Så det producerades två flak i garaget hos Per-Ove.

– Som knorr vill jag tillägga att Tidstrands Yllefabriker var en stor producent av biltyger, filtar och plädar till Volvo fram till 140-modellen, säger Per-Ove.

– Självklart finns en Tidstrandsfilt i Volvon. Vad annars när både jag och bilen hör hemma i Sågmyra, orten som en gång i tiden Tidstrands Yllefabrik verkade i.