Rivstart för Visit Dalarnas nya VD

Visit Dalarnas nya VD Jonas Rosén berättar om sig själv och turistnäringens framtid. Foto: PeO Karlström
Textstorlek:

Visit Dalarnas nya VD Jonas Rosén har fått en rivstart.

Den 1 november trädde han officiellt in som VD och bara fem dagar senare var det dags för Dalarnas årliga branschträff Up to Date i Mora.

– Hela branschen finns på plats. Givande diskussioner och massor av bra infallsvinklar för att ytterligare utveckla Dalarna som turist län, säger Jonas.

– Fantastiskt stimulerande och det med stor ödmjukhet, men också med lite stolthet och respekt som jag går in i uppdraget.

Vem är då Jonas Rosén?

– Är Falubo och 51 år gammal med hustru och två vuxna barn. Uppväxt i Malung och har spelat både fotboll, ishockey och bandy samt åkt lite skidor under uppväxten i Malung, säger Jonas.

Och du gillar att träna?

– Absolut, inte varje dag, men så ofta jag kan och kanske lite därtill om jag skall vara ärlig. Det hjälper mig att fylla på energi och jag mår verkligen bra av att få röra på mig. Under senare år har det till och med blivit någon tävling i triathlon. Jag gillar att kunna växla träningen mellan simning, cykling och löpning.

Någon tävling? Kanske till och med en Iron Man (3,86 km simning, 180,2 km cykling och ett maratonlopp på 42 195 m)?

– Jag har genomfört tre Iron Man. Bland annat Kalmar och Barcelona, säger Jonas och man riktigt ser hur han trivs med ett aktivt liv.

En uthållig herre vilket säkert kommer till nytta när han skall rodda turistnäringen i Dalarna framåt.

Just stora event är han väl insatt i.

– Suttit med i Vasaloppets styrelse några år. Idrottsevent är en stor del av besöksnäringen. Bra att se ett event ur en annan synvinkel än som deltagare, säger Jonas och fortsätter.

– Men det finns jättemycket kvar att lära om besöksnäringen som t ex alla funktioner, termer och organisationer. Spännande.

Under Up to Date fanns inspiratörer, varumärkesexperter och framtidsspanare på plats, som delade med sig av sina tankar.

Många talade om Dalarnas starka varumärke för att locka arbetskraft till Dalarna. Idag är det stor brist på kompetent arbetskraft bland annat inom restaurangnäringen.

– Branschen växer och med det nya arbetstillfällen. Förhoppningsvis medför det ökad inflyttning till Dalarna, säger Jonas.

Branschträffen i Mora lockade hela 230 personer från besöksnäring, kommuner samt personal från Visit Dalarna.

– Vilken kraft det finns i Dalarna och att så många deltar är ett bevis på detta. Målet att bli norra Europas ledande och mest attraktiva destination har påbörjats. Vi skall erbjuda ett varmt välkommande och äkta upplevelser året runt.

Utveckla det senare.

– Vi skall hjälpa till och internationalisera och digitalisera de små företagen. När det gäller internationaliseringen handlar det i första hand om Holland, Tyskland, Danmark och Norge, säger Jonas.

– När det gäller aktiviteter är det mycket outdoor som gäller i Dalarna. Att även hitta lugn och ro är lika viktigt och att kombinera detta med kulturaktiviteter är en utmaning, men samtidigt en stor möjlighet.

Och i detta arbete har kommunernas turistbyråer, eller Tourist Informations som det kallas internationellt, en viktig roll?

– Vi skall bygga upp en bra digital plattform. De självklara frågorna löser man när man bokar. Vår personal tar de exklusiva mötena med kunden. De rådgör med kunden, kommer med nya tips och förhoppningsvis stannar kunden en eller flera nätter extra i Dalarna, säger och poängterar samtidigt.

– Vi går från ett enklare kundmöte till ett rådgivande och det genererar merförsäljning.

Innebär det fler paketlösningar där allt från aktivitet, boende, mat mm ingår?

– Absolut. Tillsammans med näringen och våra kommuner kommer vi att satsa på paket av olika slag.

Ett annat ben som är viktigt och direkt avgörande är boende.

– Det byggs ut lite här och där. Mer stugor, mer konferensboende och vi har väldigt många privata som hyr ut. Till detta skall läggas vår oerhört starka camping i Dalarna.

Idag är Dalarna Sveriges 4:e största besöksmål och med en omsättning på närmare 8 miljarder.

– Om tillväxttakten fortsätter beräknas besöksnäringen i Dalarna omsätta 12,5 miljarder kronor år 2030.

För Jonas Rosén blir det gasen i botten några månader framöver.

– Till en börja med skall jag besöka alla Tourist Informations och samtidigt ut och lära känna näringen och kommunerna det kommande halvåret.

Frågan är om Jonas får någon tid över till träning eller så är det ett måste för att få energi och kraft för att ge turismen än bättre utvecklingsmöjligheter och förutsättningar.