Designpriset till Dalarna

En stolt Mattias Forsberg, Humblebrag, visar upp Svenska Designpriset och boken Tough Love.
Textstorlek:

– Jag är både glad och stolt över detta pris. Fantastiskt att kunna kröna 10 års företagande med att bli uppmärksammad på detta sätt.

Annons:

Orden kommer från Mattias Forsberg, Humblebrag i Borlänge, när han visar upp silvret i Svenska Designpriset i kategorin Redaktionellt – Bok – Print.

– Jag är lika stolt att som landsortsföretag kunna slåss med de stora jättarna i storstäderna.

Det går inte att ta miste på att Mattias är stolt och det med all rätt. Men frågan är om inte mejlet som meddelade att hans företag blivit nominerade till designpriset väckte lika många känslor.

– Jag kommer ihåg känslan. Pirr i magen, nervositet och enorm stolthet var nog det jag kände mest. Men mest nervöst och spännande var det så klart på själva prisutdelningen på Berns Salonger i Stockholm.

Humblebrag var ett av 14 företag som nominerades i bokkategorin. Silver för Mattias och hans företag där guldet gick till välkände konstnären Lars Lerin tillsammans med Liljevalchs.

– Men det kunde lika väl varit vi som vunnit. Juryn hade oss som tvåa och Lars som etta. I folkets röst var det ombytta roller. Lika i totalen och juryns röst fick fälla avgörandet, säger Mattias.

– Jag är oerhört glad att vi hade mest röster från folket. Ett bevis på att vi hade en bra och omtyckt produkt.

Produkten Humblebrag tävlade med var Johannes Hansens bok Tough Love på över 400 sidor.

– Jag har designat hela boken och har bollat under processen med förlaget och naturligtvis Johannes. Alltid lite extra speciellt att jobba med en trycksak. Det är mer definitivt än att jobba med webb, säger Mattias.

– Det gäller att skapa ett flöde för läsaren. Boken blir ett verktyg för att förmedla Johannes tankar till läsaren på ett enkelt, roligt och trevligt sätt.

Humblebrag startade sin design- och webbyrå för sex år sedan. Idag driver han företaget tillsammans med Erik Hårdén. På Målaregatan i Borlänge centrum har de sitt kontor med skyltfönster och en del av lokalen på markplan som sticker ut. Massor av färger, moderna möbler, ljust och palmer på väggarna. Ingen vanlig affärslokal utan något som får besökare i centrum att stanna upp och titta lite extra.

– Innan satt vi lite undangömda i Teknikdalen. Vi flyttade hit i våras och vill vara med och lyfta centrum. Kul att kunna bidra till en roligare stadsbild, säger Mattias.

Vad betyder priset för företaget och framtiden?

– Ett tydligt bevis på att vi kan det här. Samtidigt är det en pågående utmaning. Vi måste hela tiden utvecklas. Design och webb är inte samma sak idag som när jag startade för tio år sedan. Det gäller hela tiden att ligga i framkant, poängterar Mattias.

Annons: