Taxi när flyg stoppades

Textstorlek:

Anna Hed (c), kommunalråd i Mora är mycket besviken på att regeringen inte lyssnade på AB Dalaflygets krav att återinföra trafikplikt på Mora Flygplats.– Ett företag som drabbats mycket hårt är våra Dalabönders Siljans Chark avslöjar Hed som berättar att miljöministern inte ens svarat.

Annons:

Reguljärflyget mellan Mora och Stockholm uppörde den 28 februari. Det var resultatet av Trafikverkets bedömning att AB Dalaflyget inte får ha avtal på flygtrafiken till Stockholm.

– Vi måste få tillbaka trafikplikten. Siljans Chark är ett exempel på hur näringslivet drabbas. Dyrare provtagning för dem ger dyrare kött till konsumenter och för oss som fått en lyckad upphandling av mat från våra bönders eget slakter, berättar Annas Hed.

Runar Gustavsson, som är med i ledningsgruppen på Siljans Chark berättar att man löste de dagliga transporterna med flyg via Arlanda till laboratoriet Synlab i Linköping med taxi.

– Kostnaderna ökade från 900 kronor till 5500 kronor per dag. Nu har vi hittat en ny lösning som gör att vi får ned kostnaden till samma nivå som innan flygstoppet. Men vi får vänta ett dygn extra på provsvaret. Förr skickade vi proverna i en väska på eftermiddagen, labbet körde proven under natten och när vi kom på morgonen hade vi svaret på e-post, berättar Runar Gustafsson som vill ha tillbaka trafiken på Mora flygplats.

För Siljans Chark innebär det att man måste mellanlagra djurkropparna ett dygn extra innan man fått okej på provsvaren och kan starta slakten.

Anna Hed anser att Siljans Chark som fått stödpeng från Klimatklivet har tvingats in i en lösning som ger ökad miljöbelastning

– Får vi tillbaka trafikplikten är det löst på en gång. Det som retar mig är att vi hör och ser flygplanet från Sveg två gånger per dag, ett halvfullt plan som inte får landa här. Våra passagerare får ta bilen, hur miljösmart är det?

– Nu blir flygplatsen en beredskapsflygplats. Med det kommer vi på sikt att tappa kompetens och personal. Behovet av fungerande flygplats här är stort, det insåg alla under sommarens skogsbränder.

– Även Mora lasarett är starkt beroende av flygtrafiken och flygplatsen föför möjligheterna till patient-, blod och organtransporter. Det här handlar om att även ge landsbygden möjlighet att utvecklas och att hela länet ska ha bra villkor , säger kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C).

Det var 2015 som AB Dalaflyget upphandlade flygtrafik för en fyraårsperiod mellan Mora och Arlanda av flygbolaget Flexflight ApS, som redan flög på sträckan Stockholm-Sveg. Genom en mellanlandning på Mora-Siljan flygplats möjliggjordes trafiken. AB Dalaflyget ägs av Landstinget Dalarna och kommunerna Mora, Borlänge och Falun tillsammans.

Bo Joffer

Annons: