Flyget lyfter Sälen med miljardsatsningar

Textstorlek:

Inför säsongen 18/19 investerar Skistar Sälen 100 miljoner i skidområdet Hundfjället, tio minuter från den kommande flygplatsen Scandinavian Mountains Airport som håller så väl tidsplan och investeringsbudget på 750 miljoner kronor.Kläppen investerar i år 18,5 miljoner och i Stöten investeras i år 300 miljoner och en miljard den kommande femårsperioden.Det handlar om över 3000 nya bäddar de närmsta åren.

Annons:

I oktober 2017 togs det första spadtaget för Scandinavian Mountains Airport.

Under sensommaren 2018 asfalteras den 2500 meter långa och 50 meter breda landningsbanan och under hösten 2018 ska stommen till den 6000 kvadratmeter stora flygplatsterminalen stå klar.

– Just nu lägger vi första asfaltslagret av tre på landningsbanan, berättar Anna Lindström, miljö- och kommunikationssamordnare på flygplatsbolaget.

Hon berättar att bygget går helt enligt plan och budget. Budgeten för hela flygplatsbygget är på 750 miljoner kronor.

I december 2019 landar de första planen på Scandinavian Mountains.

Och de tre Skidanläggningartna Kläppen, Stöten och Skistar investerar för framtiden.

Skistar, som driver Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället har som största nyhet utvecklingen av Hundfjället, där en ny åtta-stols expresslift, West express, öppnar nu till vintern. Liftens dalstation blir mitt på Hundfjällstorget och sträckningen går upp på fjället till toppstationen som placeras ovanför Långbackarna.

De två bygelliftarna, Långliftarna, flyttas och Trollskogen får nya knappliftars

Nästa år börjar nästa storbygge, som tar två år, ett nytt hotell nära den nya liften West express.

Hotellet kommer att ge plats åt närmare 800 bäddar, restaurang, och loungebar. I samma byggnad inryms även butiker, skidgarderob och lekrum.

Skistar fortsätter att bygga lägenheter, 28 nya i Hundfjället och Tandådalen.

På Tandådalstorget fortsätter utbyggnaden av Solbacken i form av 15 lägenheter belägna precis nedanför Tandådalens Fjällhotell, detta är den första etappen av tre där det totalt byggs 900 bäddar.

Vid Söderåstorget i Lindvallen byggs Timmerby Village med 50-talet hus som står klart till säsongen 2019/20. Skistar bedömer att det handlar om 600 bäddar där.

På Sälfjällstorget fortsätter Hotel Bügelhof expandera genom att bygga ytterligare 25 nya bäddar och hotell Fågelboet bygger Sälens största stuga på 600 kvadratmeter med 21 sovrum och 44 bäddar.

Stötens satsar också stort, vd Johan Thorn:

– Tittar vi på vad som byggs och ryms i detaljplanerna så handlar det om runt en miljard bara i Stöte närmsta fem åren. De senaste fem åren har vi investerat 300 miljonrer. I år handlar det om ytterligare 300 miljoner i en ny skilodge, Mountain Lodge Skilodge med 26 dubbelrum, som vi inte bygger i egen regi, i 800 nya bäddar i bostadsrätter i år och lika många nästa år. Att Stöten lockar så stora satsningar utöver våra egna säger alla som köper en bostadsrätt för i snitt 2,5 miljoner beror på flygplatsen, 15 minuter bort. säger Johan Thorn som berättar att man de senaste fem åren ökat liftkortsförsäljningen med 61 procent.

– När säsongen inleds i mitten av december 2018 är vi glada och stolta över att kunna öppna Dalarnas absolut längsta nedfart. Det blir en 3060 meter lång backe med grön lutning som man når från Soltorget via Vargy Express, Dalarnas längsta och snabbaste sex-stolslift som var en av de största nyheterna förrförra säsongen.

Stöten investerar själva 30 miljoner i år i ny nedfart, rullband, knapplift, renoverade restauranger och lekrum med plats för ytterligare 800 gäster.

På Kläppen, som också står bakom flygplatsbolaget, investerar man 18,5 miljoner kronor inför denna säsong för att stå rustade när den internationella strömmen av skidturister börjar komma om ett år berättar Magnus Noppa, marknads- och försäljningschef på Kläppen.

– Det händer grejer på Kläppen i Sälen. De senaste två säsongerna har antalet skidåkare ökat med inte mindre är 25 procent. För att fortsatt kunna ta emot alla gäster på ett sätt som bidrar till den optimala upplevelsen bygger vi ut både i boende och restaurangernas kapacitet.

– Vår populära toppstuga har blivit något trångbodd sedan Gondol Sälen installerades för två år sedan, toppstugan byggs ut med 100 sittplatser.Tidigare gäster kommer även att märka att man kan gå under tak från Gondol Sälens avstigning fram till Toppstugans entré.

– Vi bygger etapp tre av projektet i Gullbrändan, med 100 nya bäddar och i pisterna kommer all belysning att bytas ut till en ny, energisnål LED-belysning. Denna investering på drygt tre miljoner kronor kommer att spara en hel del energi och är ett led i företagets miljösatsning, säger Magnus Noppa som också berättar om en ny barnpist, Troll slopa.

Bo Joffer

bo.joffer@sveagruppen.se

Annons: