Populärt att ”torrtanka” vid Wonne och Antes bymack

Textstorlek:

Wonne och Antes besinmack lockar många turister till byn. Paret tjänar på 50–60-talstemat. Tanken är nu att utveckla verksamheten.

Annons:

Yvonne och Anders Eriksson, alias Wonne och Ante, har ett stort intresse för nostalgi. År 2009 byggde Ante en ”fejkmack” på gården i Stumsnäs.

Plötsligt stannade entusiaster för att ”torrtanka” och fotografera. Paret har många ben att stå på. Utöver heltidsanställningar driver de sommarkafé, loppislada och en nostalgibod. Det händer att de har över 100 besökare på en dag.

– Det är en fördel att macken ligger så pass avsides. Där kan vi trycka in 100 bilar utan problem, säger Ante och pekar mot en åker.

Sedan de började anordna bil­träffar har folk i byn blivit mer sociala, menar Wonne.

Sommargäster har sammanförts med fast boende. Kaféet betyder mycket för sammanhållningen, menar hon.

– Jag har hört att det alltid varit ett starkt fäste för amerikanska bilar häromkring, säger Wonne.

Hon och Ante beskriver sig som kreativa och utåtriktade personer.

Hit flyttade de från Norrtälje för 13 år sedan. Ante har 20 mil till jobbet och veckopendlar.

Det finns drömmar och visioner. Att säga upp sig och göra något kreativt. Kanske bygga en minigolfbana.

– Jag har kört lastbil sedan jag var 18. Nu är jag 57 så det har blivit många mil. Jag har sett det jag behöver, säger han.

Ante har byggt macken själv. Han ville att den skulle likna en amerikansk Caltexmack till perfektion men han hade ingen ritning att gå efter.

Det han gjorde var att titta på bilder i amerikanska tidningar. Han studerade byggnadens storlek i förhållande till människor och bilar.

Resultatet blev slående likt och nästan helt skalenlig. Ena pumpen köpte han för 200 kronor vilket är billigt med tanke på dagens värde, berättar han. Bredvid macken står en gammal telefon­kiosk. Kiosken stod ursprungligen i Tandsjöborg.

– Den skulle skrotas. En ansvarig på Telia sa att bolaget varken fick sälja eller skänka den, berättar Ante.

Men han ändrade sig och Ante fick kiosken. Tanken är att utveckla verksamheten. De har märkt att 50–60-talstemat ligger i tiden. Därför tänker de satsa.

Annons: