Skyddar hälsan i värmen

Långvarig värme kan vara farlig för hälsan. Foto: Maria Karlsson
Textstorlek:

Värmen är en stor påfrestning för kroppen och särskilt känsliga är äldre, gravida, små barn och sjuka. Men det finns saker att tänka på för att på bästa sätt skydda sin hälsa.

Det ihållande torra och soliga vädret håller i sig i stort sett hela Sverige och hettan har slagit hårt mot djur och böndernas skördar.

Men långvariga höga temperaturer kan också vara farliga för människors hälsa.

Under värmeböljan i Europa 2003 omkom nära 50 000 personer enligt uppgifter som Länsförsäkringar tagit del av.

– Klimatförändringarna kommer att göra riktigt heta och torra perioder vanligare även i vår del av världen och vi behöver vara förberedda. Jag tror vi kan lära oss mycket av sydeuropéerna och helt enkelt ta det lugnare när det är som varmast på sommaren, säger Pär Holmgren, naturskadespecialist på Länsförsäkringar.

Han förklarar att vi på somrarna kan förvänta oss större kontraster mellan torra somrar då vi kommer att ha vattenbrist och blöta somrar med kraftiga skyfall. Det är inte heller bra då vi istället får för mycket vatten och därmed en ökad risk för översvämningar.

– På årsbasis kommer vi i genomsnitt att få mer regn, men ökningen är främst under vinterhalvåret, säger Pär Holmgren.

När det blir extremt varmt på sommaren är det viktigt att dricka tillräckligt med vatten och gärna äta grönsaker och frukt som innehåller mycket vatten.

Äldre personer blir lättare uttorkade eftersom de inte alltid kan dricka så bra själva eller inte känner sig törstiga.

Symtom på vätskebrist kan vara yrsel, trötthet, huvudvärk eller en känsla av torrhet i munnen.

Vid tecken på vätskebrist är det bäst att genast dricka vatten och vila. Vätskeersättning kan behövas men söta drycker och lightdrycker bör undvikas.

Ytterligare åtgärder för att klara hälsan i värmen är att hålla sig i skuggan och att inte anstränga sig i onödan. Om möjligt är det bra att vila mitt på dagen när det är som varmast.

Kissar man mindre än vanligt kan det också vara ett tecken på att man behöver dricka mer.

En hatt på huvudet är ett bra skydd mot solen och en kall dusch eller en blöt handduk kring nacken eller huvudet är ett bra sätt för att hålla sig sval.

Stängda och täckta fönster under dagen hjälper till att hindra solen från att värma upp bostaden. Det är istället bättre att vädra på natten när det är lite svalare.