10 av 11 fälldes i Me-Too

Det begicks en rad pressetiska övertramp som på ett oförsvarligt sätt skadade enskilda personer”, skriver Pressombudsmannen. Foto: Getty Images
Textstorlek:

Pressens opinionsnämnd fäller sex tidningar för publiceringar i samband med MeToo-rörelsen, skriver Aftonbladet på sin hemsida.

Annons:

Pressombudsmannen Ola Sigvardsson skriver på DN-debatt:

”Det begicks en rad pressetiska övertramp som på ett oförsvarligt sätt skadade enskilda personer”. Han fortsätter:

”Elva anmälningar. Tio fällningar. Ett mycket ovanligt utfall. Sett över ett år brukar de drygt 500 anmälningar PO får in leda till cirka 35 fällningar i PON.

Särskilt anmärkningsvärt är att fällningarna i de nu aktuella ärendena i flera fall gäller högprofilerade publiceringar, som gjorts efter en omfattande research av tidningarna”.

De som gjort anmälningar till PO är tv-profilen Martin Timell, den tidigare Aftonbladet-medarbetaren Fredrik Virtanen, en programledare på Sveriges Radio och en fjärde person, som valt att vara anonym i beslutet.

Alla dessa fyra har anmält Expressen, och i samtliga fall har PON meddelat fällande beslut. Det gör Expressen till den tidning som klandras flest gånger.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skriver i ett blogginlägg att tidningen ”ödmjukt” kommer ta till sig av kritiken.

Han menar dock samtidigt att det var tur att granskningen av Hollywood-giganten Harvey Weinstein, som blev starten för MeToo-rörelsen, gjordes av amerikanska tidningar:

”Om The New York Times eller The New Yorker hade följt svenska Pressens opinionsnämnds tolkning av pressetik så skulle deras rapportering varit anonymiserad.”

Även Aftonbladet fälls för artiklar om Martin Timell, precis som Dagens Nyheter och Hänt i veckan.

Det grövsta klandret, grovt brott mot god publicistisk sed, riktas mot tidningen Arbetaren om en anonym anmälare.

Det enda friande beslutet gäller Dagens Nyheters publicering om samma person.

Annons: