Robotgräsklipparen är en symbol för vår tid

Mellan åren 2011 och 2015 ökade köpintresset för produkten med 737 procent. Foto: Getty Images
Textstorlek:

Tillhör du dem som klipper gräset? Då börjar du bli sällsynt. Robotgräsklippare tar över våra gräsmattor allt mer.

Annons:

Nyss låg ett tjockt lager med snö på gräsmattan.

Men snön försvann och nu är det gräs som gäller.

I decennier har vi klippt gräsmattor för hand. Ofta med en bensindriven historia som nu är på väg att försvinna.

Robotgräsklippare tar nu över Svenssons gröna ytor mer och mer, en trend där robotar snart sköter hela huset utan att vi behöver bry oss.

Robotgräsklipparen är Teknikbarometerns tillväxtraket. Mellan åren 2011 och 2015 ökade köpintresset för produkten med 737 procent.

Inledningen på 2016 visar inte heller några tecken på avmattning då köpintresset växt med ytterligare 32 procent jämfört med samma period föregående år. Det visar en rapport framtagen av Prisjakt och HUI Research.

Att ha en välklippt gräsmatta som är ren från ogräs står högt i kurs hos många husägare. Trots inledande skepticism tycks svenskarna nu ha vant sig vid tanken på att släppa lös de självgående maskinerna bland sina rosenbuskar och äppelträd.

Robotgräsklipparna innehar idag en majoritet av köpintresset inom hela gräsklipparsegmentet och det mänskliga klippandet är av allt att döma på reträtt. Detta trots att produkten fortfarande är relativt dyr.

Sett till den genomsnittliga prisutvecklingen för de 20 mest populära modellerna har priset dock sjunkit betydligt sedan år 2011.

Att många svenskar oroar sig för att de dyra robotarna ska stjälas är tydligt i Teknikbarometerns statistik då både stöldlarm och pinkod är populära sökval.

Tillverkarna har tänkt på denna oro och av de tio mest populära gräsklipparmodellerna har nio pinkod och sju har stöldla.

– I en värld där tiden sällan räcker till och där vi gärna betalar mer för bekvämlighet är det enkelt att se varför robotgräsklipparnas popularitet växer. Trots att du kan köpa tre traditionella gräsklippare till priset av en robotgräsklippare växer köpintresset kraftigt. Robotgräsklipparen är onekligen en symbol för tiden vi lever i, säger Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt. 

Köpintresset för robotgräsklippare har ökat med 737 procent sedan år 2011. Produkten har funnits på marknaden sedan i mitten av 1990-talet men det var först under 2013 som den fick sitt riktiga genombrott i Teknikbarometerns statistik.

Den växande populariteten år 2013 hänger sannolikt ihop med att priserna sjönk rejält samtidigt som produkterna blivit mer avancerade och användarvänliga.

Robotgräsklipparen är den mest utpräglade sommarprodukten i Teknikbarometern då köpintresset under perioden april till juli utgör närmare 80 procent av det totala köpintresset under året.

Hittills i år (januari-maj) har köpintresset för robotgräsklippare ökat med 32 procent jämfört med samma period föregående år och visar inga tecken på avmattning. Robotgräsklipparen är fortfarande en dyr produkt. De mest populära modellerna kostar tre gånger så mycket som en traditionell motorgräsklippare.

Annons: