Opera på dialekt lockar

Textstorlek:

Det började med en kul hemvändarhelg. Nu 17 år senare har Musik i ladan i Dala-Järna blivit kult – med opera på järnamål.– Att spela bland släktens redskap är att vara stolt över sina rötter, säger Anders Emilsson, konstnärlig ledare.

Det finns en och annan lada på landsbygden som gjort sitt för länge sedan.

Som bara står till ingen nytta, medan svalor häckar vid taknocken och möss prasslar bland fjolårsgräset.

Men det finns en lada som inte riktigt har kastat in handduken, som får bönder att bänka sig och skratta i en opera på järnamål.

Musik Skifsladan i Uppsälja, som började en midsommar för 17 år sedan, är skulle man säga – världsoperans eget lilla stall på landsbygden.

Anders Emilsson är från bygden och växte upp med bondesläktingar, häst och vagn.

Landsbygden blödde, men i väggarna satt känslan kvar från en gård där generationer arbetat och älskat. Musiken fanns där och kommunala musikskolan tog hand om resten.

Färden gick till Stockholm för mer studier i musik och jobb. Anders är klarinettist, kyrkomusiker, dirigent och kompositör med verk som även en internationell publik kan ta del av.

I början av 2000-talet kom Anders som vanligt hem för att fira midsommar. Musikerkamrater från Stockholm var med, och det stod inte på förrän klassik musik och annat hördes över nejden.

200 personer med egna stolar trodde inte sina öron. Ladan levde och succén var ett faktum.

– Jag var lite rädd för att det här skulle misslyckas, att bönderna inte skulle förstå. Men vi gjorde ändå något som hörde hemma här och det gick hem, säger Anders.

Genomslaget kom med en italiensk opera som översatts till järnamål. Här möttes kanske för första gången en operaexpertis med bönder som i normala fall inte lyssnar på klassiska tongångar utan hellre tar en svängom på Dansbandsveckan i Malung.

– Där satt de sida vid sida och alla hängde med. Det var många skratt, tv var på plats och det slog igenom riktigt bra. Det märktes att alla trivdes.

Anders beskriver ladan som en slags lokalrevy med klassiska förtecken, ungefär det som Mozart kunde prestera.

Han berättar att de spelade också Teaterdirektören av Mozart som har mycket av folklig humor över sig.

– Ladan skapar närhet, man hör varenda vokal. Och vi gör precis som vi vill här vilket på många sätt är befriande, säger Anders.

I år är det världspremiär för den komiska kammaroperan Ankungen med musik av Anders Emilsson och libretto av Daniel Viklund byggt på H C Andersens saga, Den fula ankungen.