Håller koll på datumen

Anders Söderqvist har som mest att göra nu på däckverkstaden.

Textstorlek:

Det är nu som det är som mest att göra på däckverkstäderna. I år är inget undantag på Grängesbergs gummiverkstad trots att våren varit sen. Enda skillnaden är att det sålts fler vinterdäck i år.

Annons:

– Däckbytena brukar börja första april när man enligt lag får ta av vinterdäcken, och sen håller det på månaden ut, berättar Anders Söderqvist i Grängesberg.

Men det är inte lika bråttom för kunderna på våren som det är på hösten.

– På hösten har folk sommardäcken på och när första snön kommer vill alla samtidigt få på vinterdäcken direkt, säger han.

De som har mest bråttom att få på sommardäcken på våren är ungdomarna, har Anders sett.

– Då vill de byta ut vinterdäcken mot bredare däck och fina fälgar, säger Anders och ler.

Efter 15 april måste dubbdäcken av, där det inte råder vinterväglag, men för Anders är det mycket att göra efter det datumet också. Då byter han däck på de bilar som han inte hunnit byta på innan.

– Förut fick dubbdäcken vara på tills den sista april men av nån anledning ändrade de på det. Det var bara dumt för inga verkstäder hinner med hör jag när jag pratar med kollegor över hela Sverige. Och det är ju ingen som åker på dubbdäck om de inte behöver.

Det finns dubbfria vinterdäck men enligt Anders har nästan alla dubbdäck, där han bor.

Det är bara nere i samhället som det är slätt, annars är det backar överallt. Men det behövs dubbdäck även i korsningar och rondeller, där det ofta blir som mest halt, menar han.

Verkstaden som Anders driver startades redan 1924 och hans far började att arbeta i den 1948. På 1950-talet tog fadern över företaget och i början av 1990-talet fick Anders anställning i verkstaden.

Det är mycket som hinner hända på ett par decennier och ett exempel är så kallade RFT-däck, som kommit sedan Anders började arbeta med däck. RFT-däcken har extra tjocka sidor och många tror att de är punkteringssäkra, enligt Anders.

– Det kan bli punktering även på såna däck men man får köra upp till åtta mil för att komma till en verkstad, säger Anders och tillägger:

– Nackdelen med däcken är att eftersom de är extra tjocka och tunga och därmed rullar tungt drar de mer bränsle än vanliga däck, vilket inte är bra för miljön. De är också mer stumma och därför ger de sämre komfort.

Anders vill också varna för ”reservhjul på burk”. Eftersom det oftast inte finns reservhjul i nyare bilar följer det istället med en kompressor.

– Det finns dessutom en burk med en fet vätska som man sprutar in och som ska täppa igen det hål som blivit. Burkarna går att köpa på bensinmackar och de innehåller en drivgas som är explosiv och det kan vara farligt. Det har till och med hänt att folk har dött av det, säger han.

Metoden funkar inget vidare heller, enligt Anders, utan istället får han ta hand om däcken och då är det eländigt att laga dem, tycker han.

– Det är omöjligt att tvätta bort den feta vätskan som jag måste göra innan jag kan laga skadan.

Anders berättar också att det finns bilar som har TPMS, en trycksensor som talar om när man kört på en spik eller sten och trycket börjar sjunka i däcket. Då syns det på en display i bilen.

Bilar måste ha vinterdäck 1 december-31 mars om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april eller annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Annons: