Bensinspark nappar bra

På Ljugaren i perfekt vårvinterväder tar Gösta en tur med sin hundrade motorspark.

Textstorlek:

Gösta Karlberg i Born har nu byggt sin etthundrade motorspark.
– Det är främst fiskare och äldre som tycker om den, säger han.

Annons:

Länge höll vinterfisket i sig.

Men nu börjar isarna övergå i vårfiske. Någon vecka till tror Gösta kan isarna hålla.

Han har nu tillverkat etthundra motorsparkar, Kick-free, och Dalabygden fick en demonstration på sjön Ljugaren i Born i Rättvik.

Byn, som många på väg till Bingsjöstämman under sommaren kör förbi, är större än man tror.

Gösta är född på Kallasgården som har en stark traditionen av bonderi och hantverk.

Här finns en mekanisk verkstad, snickeri och sadelmakeri. Kor, får och hundar som körs med släde.

Gårdens tradition av duktiga hantverkare och uppfinnare går tillbaka på Göstas farfar, far och farfars bror.

– Det har alltid funnits ett intresse för tekniska saker. Far byggde ångmaskiner och farfars bror var en mycket skicklig yxsmed.

Med märket AAS hittade Gösta släktingens yxa på en auktion som han köpte. Clas Ohlson var ”Bibeln” menar Gösta som också ägnade sig åt radioteknik och båtbyggen.

Sportbåtar eller ångbåtar spelar ingen roll. Finns det något tekniskt att lösa och förbättra är Gösta där med sina kunskaper.

Norge tackar honom för hans släde som förbättrar skoterspåret. Men nu till sparken.

I år har det varit förträffligt väder för den gamla klassikern, sparkstöttingen.

Föregångaren kallades ”drög” och var ganska vanlig i Sverige i början av 1900-talet. Men fordonet är äldre än så.

Ingen kan säga hur gammalt det är, men i böckerna ser man sparkstöttingar på 1700 och 1800-talen.

Det var i början av 2000-talet som Gösta fick syn på en motorspark från Jämtland. Han tyckte den var intressant.

Men som vanligt när Gösta får syn på något, ser han saker som andra inte kanske lägger märke till.

Det kan handla om konstruktionen eller en detalj som gör användandet lite enklare.

Grunden är en vanlig spark, som går utmärkt att sparka med på vanligt vis.

Sparken är två meter lång och är utrustad med en två och en halvhästars fyrtaktsmotor som går på bensin.

Gösta har kört sex mil på ett bräde. Det syntes knappt i tanken. Sparken går inte att köra på asfalt eller grus. Hård is och snö – då går den som bäst.

Annons: