Gammal järnväg söker nu efter kommersiell lösning

Textstorlek:

Föreningen Dala-Hälsingland järnväg fyller 30 i år. Firandet innebär bland annat öppet hus på stationer efter bannan och att kanske kunna ta över sträckan Furudal-Bollnäs.

Annons:

Föreningen såg dagens ljus 1988 och hade nyss 30-årsjubileum, som Tidningen berättade om.

Den består av cirka 150 medlemmar från hela landet där kvinnorna utgöra cirka 25 procent.

Dala-Hälsingland järnväg byggdes mellan 1897 och 1900 och är nästan tolv mil lång.

Ordförande är Bengt Sandhammar och han förklarar föreningens syfte:

– Vi har insett att denna mycket vackra och omväxlande järnväg behöver vara kvar i framtiden dels för att köra godståg på, dels för museala utflyktståg av olika slag. Vi har gett ut en bok om bibanan Göringen-Dalfors och planerar för en större kulturhistorisk bok om hela banan Bollnäs-Orsa.

Det handlar om många ideella timmar att hålla rent efter banan Bollnäs-Orsa, äger och vårdar stationerna i Alfta, Göringen, banvaktsstugan i Tungsen och lokstallet i Voxna.

Man ordnar resor, deltar i trafikpolitiska frågor, som att Bollnäs-Orsa ska användas för kommersiell godstrafik som en del i Inlandsbanesystemet.

Firandet pågår i stort hela året och Bengt berättar om hållpunkterna:

– Det är i år 140 år sedan norra stambanan kom till Bollnäs – firas 16 juni i Bollnäs och vi deltar. Under nästan 120 år av dessa 140 har järnvägen Bollnäs-Orsa funnits. Vi deltar i Dalforsdagen 10 juli med öppet hus på Göringens station och i Tungsens banvaktsstuga. Öppet hus Alfta station i anslutning till karneval med flera arrangemang. Vi deltar också i Voxna Marknad september 2018

Nytt är att Inlandsbanan AB begärt att få ta över Bollnäs-Furudal från Trafikverket. Det skulle ge en möjlighet att på sikt återöppna järnvägen för trafik.

Inlandsbanan AB har också moderniserat ställverks- och signalanläggningen på Orsa station så att man så småningom ska kunna fjärrstyra stationen och på ett enkelt sätt leda in tåg också mot Bollnäs.

Annons: