Dieseln hotas av miljözon?

Lennart Kjellin på motormännen i Dalarna tänker inte göra sig av med sin diesel.

Textstorlek:

En miljözon för dieselbilar kan införas. Betyder det slutet för dieselbilen?– Den som har en dieselbil bör inte göra något särskilt med tanke på vad vi vet idag om miljözoner i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens riksförbund.

Annons:

Dieselbilen har stötts och blötts.

Den har hyllats för sin låga bränsleförbrukning och premierats som en miljöbil. Men det finns också andra åsikter.

Utsläpp från bilar och annat dödar många människor. Exempelvis menar forskare att dieselbilen har gjort sitt.

I Tyskland finns redan miljözoner, och den 27 februari kom en dom som tillåter städer, som Stuttgart, att införa förbud mot dieselbilar som inte uppfyller Euro 6.

Det betyder att dieselbilar från 2014 och tidigare och bensinbilar från cirka 1995 eller tidigare kan förbjudas.

Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Dalarna är inget undantag.

Enligt Trafikanalys rullade det i trafik årsskiftet 2017/18 cirka 37 738 dieslar äldre än 2014 på dalavägarna.

Mest dieslar rullar i Falun och Borlänge. Om de rullar i centrum eller på landsbygden framgår inte.

Lennart Kjellin bor i Falun och är ordförande för motormännen i Dalarna.

Han är inte hundra men känslan säger honom att gamla bilar överlag hittar man på landsbygden.

– Skulle en miljözon införas skulle det slå hårt mot landsbygden där man inte klarar sig utan bilen, säger han och menar vidare: Det är inte bensinpriset i sig utan det är skatterna som driver på kostnaderna.

För cirka tio år sedan slog dieselbilen igenom. Den kostade mer men drog desto mindre.

Lennart har en Citroën C5 från 2001. Den har nu snurrat hela 31 000 mil, och byta den till en nyare kärra tänker Lennart inte göra.

Vid stadskörning drar bilen cirka 0,7. Långkörning med sommardäck och last kan förbrukningen ligga på bara 0,58.

– Den är stor och tung och vid tankning är hälften tallolja. I stort kan en diesel gå på vad som helst.

Lennart berättar att när motormännen var ute och kollade vägar kunde de köra 50-60 mil per dag. Etanolen räckte inte långt medan dieseln kunde räcka en vecka.

De som oroas för att göra sig av med sin diesel, kan ta det lugnt. Regeringen har ännu inte lämnat besked om hur en eventuell miljözon skulle vara utformad.

– Den som har en dieselbil bör inte göra något särskilt med tanke på vad vi vet idag om miljözoner i Sverige, säger Carl-Erik Stjernvall.

Annons: