Gränsen öppen för skotrar

Skoterklubbarna lägger ner cirka 5 500 ideella timmar vilket placerar norra Dalarna i topp, menar Kjell Landén, Snöskoter Norra Dalarna. Foto: Privat
Textstorlek:

Skoterleden mellan Sverige och Norge är nu öppen. Det skapar jobb och utveckling i byarna i norra Dalarna menar Kjell Landén, Snöskoter Norra Dalarna.

Annons:
Inte nog med att vintern som fritid är en av de bästa på många år.
Nyss öppnade gränsen för skoteråkning mellan Sverige och Norge.
Skoteråkning i Norge har i stort varit förbjudet i många år. Men från Norge finns nu leder som tillåter skoteråkning. För Dalarna innebär det ett stort lyft.
Det menar Kjell Landén, Snöskoter Norra Dalarna. Han tror att gränsöppningen skapar bättre tillgänglighet vilket ökar skoterturism och ekonomisk vinning på dalasidan.
Sond i norra Dalarna är Sveriges största ledområde med cirka 180 mil skoterled. Besökarna kommer från hela Sverige och nu också från Norge.
Sond består i dag av sju skoterklubbar i glesbygd: Lövnäs/Nornäs, Särna, Gördalen, Idre, Drevdagen, Flötningen och Långfjället.
– Som det är i dag skulle restaurangerna i Gördalen och Drevdagen inte överleva om inte skoterturismen fanns. Samma sak för de fast boende, säger Kjell.
Han menar att de två nyöppnade gränsövergångarna från Ljördalen och Drevsjö ökar skoteråkandet från Norge vilket skapar många olika jobb inom turistnäringen.
– Öppningen innebär också att vi på den svenska sidan får nya resmål att upptäcka, från en tidigare stängd värld för skoteråkning. För Sond betyder det självklart en omsättningsökning av fler sålda ledkort och för de olika näringarna.
Tack vare den gränslösa inviten har nu ett paradis för skoteråkare plötsligt öppnat sig.
Vill man går det att köra hela vägen från södra Älvdalen till Sälen i väster och vidare i norrgående riktning till Drevdagen, Grövelsjön och som sagt till och från Norge. Kostnaden per dag ligger för närvarande på 150 kronor.
Bra vinter och folk som har råd är inte bara frid och fröjd.
Flera rapporteringar berättar om laglöst land med buskörning och störande moment.
Kjell Landén menar att lednäten inom Sond och den obligatoriska avgiften har medfört en markant förbättring av skoteråkningen.
– Man håller sig alltmer till lederna och nyttjar de stora områdena vi har för friåkning som i Drevfjället.
– Tidigare hade vi mycket buskörning på gator och samhällen, men det har minskat markant, även om det fortfarande dyker upp en och annan som inte vill ta till sig regelverket och terrängkörningslagens bestämmelser.
Annons: