Höjd diesel stoppar jobben

Micke Helen med en törstig lastare och till höger en tank som tjuvar kan ge sig på. Dieselhöjningen är inte bra säger han. Foto: Mats Linström
Textstorlek:

Mickes schakt tvingas nu tacka nej till jobb på grund av det höjda dieselpriset.
– Regeringen vet inte hur det är här ute, säger Micke Helen.

Annons:
Alla har kanske inte tänkt på det, men sedan årsskiftet har bensin och diesel blivit dyrare, trots förra valets löfte att bensinskatten inte skulle höjas.
Stadsbor oberoende av bil märker förstås inte av det.
Värre är det för landsbygdsbor som måste ha bilar för att kunna ta sig någonstans. Och alla markentreprenörer, vars grävskopor och lastare slukar stora mängder diesel.
En av dem är Micke Helen i Mora. Dalabygden hittar honom en bra bit in i skogen, som normalt brukar vara hans arbetsplats, vid Solberga där en väg ska göras iordning.
Men vägen han ska upp för är för hal. Det behövs sand och han ringer.
Micke kan göra det mesta som har med vägar, hus, vatten och avlopp.
I branschen har han varit sedan början av 90-talet och en normal arbetsdag börjar vid sju och slutar framåt tio på kvällen.
Han har ett tjugotal maskiner i olika storlekar för olika ändamål som har ett gemensamt: de är ganska törstiga på bensin och diesel. Och med den nya höjningen blev situationen inte bättre precis.
– Det blir för dyrt. Jag får tacka nej till jobb. Jag skulle behöva ta in hjälp, till och med anställa, men med årets höjning gick det bakåt. Jag måste räkna på det här.
Siffrorna drar iväg, speciellt när han har maskiner som slukar 35 liter diesel i timmen.
– Jag måste nog sälja den nu, säger han.
På ett år kör Micke upp nästan tjugo kubik och med årets höjning går mycket av intäkterna till bensin och diesel.
– Jag tror inte beslutsfattarna fattar vad det innebär för vår bransch när de bara höjer utan att ta reda på hur det fungerar.
Det finns idag miljövänliga drivmedel?
– Jo, men det funkar inte. Talloljan sätter igen filtren och funkar sämre vid kyla.
Andra hinder är stölder och vägskatt. Diesel för 50 000 per år, som inte täcker försäkringen, och sönderslagen tank är inte ovanligt. Sällan åker någon fast menar Micke.
Han tycks kunna räkna upp många saker, men nämner vägskatten.
– Har jag en traktor stående i skogen måste jag betala vägskatt?
Annons: