Orsakar flest klagomål bland konsumenterna

Problem vid köp av begagnade bilar orsakar många klagomål. Foto: Getty Images/Wavebreak Media
Textstorlek:

Hantverkstjänster och köp av begagnade bilar orsakar flest klagomål från konsumenter. Konsumentverket rekommenderar att skriva avtal med hantverkare och de upplyser om att det går att klaga även på begagnade bilar i upp till tre år.

De flesta klagomålen till landets konsumentvägledningar och Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument handlade i fjol om hantverkstjänster och köp av begagnade bilar.
Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2017.
Problem med hantverkstjänster och köp av begagnade bilar orsakade nästan var femte fråga. Totalt rör det sig om 119 000 klagomål och nio procent handlade om problem vid köp av begagnade bilar. Drygt åtta procent orsakades av missnöje med hantverkstjänster.
Niclas Sturesson, ordförande i konsumentvägledarnas yrkesförening är inte särskilt förvånad över resultatet. Så länge som Konsumentverket har mätt konsumentklagomål har bilden varit densamma.
– Att anlita hantverkare och köpa bil är ofta kostsamma historier och om något går fel är man därför mer benägen att klaga, säger han i ett pressmeddelande.
När det gäller klagomål på hantverket handlar det många gånger om att arbetet blivit dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
– Mängden klagomål betyder inte att branschen som sådan är oseriös. Men båda parter behöver förstå vikten av att kommunicera ordentligt så att man inte redan från början har olika förväntningar på slutresultatet, säger Niclas Sturesson.
Möbler och inredning samt mobilabonnemang finns också med på Konsumentverkets lista över varor och tjänster det klagas mest på.
Det här är också saker som många lägger stora pengar på. Förutom själva moibilabonnemanget rör många klagomål även själva telefonerna samt annan hårdvara, som datorer och spelkonsoler.
Nästan fem procent av klagomålen rörde denna kategori.
För att undvika att bli missnöjd med hantverkare rekommenderar Konsumentverkets att upprätta ett skriftligt avtal med hantverkaren om arbetets omfattning, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Även eventuella tilläggsarbeten ska också vara med i avtalet. Konsumentverket har en särskild mall för avtal med just hantverkstjänster.
Se till att ha en bra dialog med hantverkaren och var tydlig med vilka förväntningar du har för att undvika många problem och betala aldrig i förväg!
Välj en bilhandlare med gott rykte vid köp av en begagnad bil! Helst ska det vara någon som är ansluten till Motorbranschens riksförbund.
Om det skulle bli fel på bilen efter köpet är det bra att komma ihåg att att det går att klaga även på en begagnad bil upp till tre år, även om det saknas garantier.
Inom de sex första månaderna efter köpet ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet.
Visar det sig att det är ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument ska bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.