Klarar sig bra utan bank

Gösta Lundgren kan inte påstå att han var särskilt beroende av banken. FOTO: Emely Bakken
Textstorlek:

För ett halvår sedan stängde Swedbank bankkontoret i Svärdsjö. Många befarade landsbygdens förfall och protesterade. Men bybor erkänner, de är inte särskilt beroende av banken. Mycket tack vare handlaren i byn.

Annons:
Det är lördag förmiddag och Gösta Lundgren ska ta ut pengar. Dottern sköter resten av hans bankärenden vid datorn.
Tack och lov, menar han och anser sig lyckligt lottad som får hjälp med det digitala. I mars lade man ner bankkontoret.
Gösta kan inte påstå att han var särskilt beroende av banken.
Och det här med att allt fler sköter sina ärenden på nätet bidrog till nedläggningen.
– Banken hade inte tillräckligt med besökare. Jämför man antal bankbesök med hur det såg ut för ett par år sedan kan vi se en minskning.
Idag hanterar man sina ärenden på ett annat sätt. Du behöver inte besöka ett bankkontor för att uträtta dina vardagsärenden, det kan du göra via datorn eller telefonen.
Istället besöker man banken vid stora händelser i livet, när någon föds, när någon går bort eller vid en bostadsaffär, säger Linda Jonsson, chef på Swedbank Falun.
Manne Rama driver Gottboden, en spelbutik mitt i byn. Han märker av ett ökat besökstryck sedan banken lades ner.
Han erbjuder kunderna betaltjänster och berättar att särskilt äldre personer, utan tillgång till dator, besöker honom. Mannes tjänst är uppskattad.
Som handlare har han egentligen inget behov av ett bankkontor. 2012 tog kontoret bort kontanthanteringen. Manne tror att byborna redan då tappade viss förtroende för företaget.
Men det här gör att fler betalar med kort vilket för honom är positivt eftersom det blir mindre växel och rånrisken minskar.
Ett halvår efter nerläggningen får Jonsson fortfarande höra kommentarer från besvikna kunder.
– Jag har förståelse och respekt för besvikelsen. Men hela samhället förändras, en förändring som vi inte kan stoppa.
Jag hoppas man kan anamma och ta till sig det nya. Sedan kan jag förstå att man inte alltid känner sig bekväm med det, säger hon och menar att beslutet att lägga ner kontoret inte bara stod och föll med besöksantalet.
– Den största anledningen är att vi vill bemöta våra kunder med bra kompetens. Det är svårare för personal på mindre bankkontor att ta del av kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte, då de sällan har några kollegor att bolla med. Vi ville att personalen skulle utvecklas.
– Vi har inte märkt något ökat tryck på banktjänsterna inne i Falun.
Jag kan heller inte påstå att vi sett någon flykt av kunder från vår bank till andra banker, säger Jonsson.
Swedbank flyttade nyligen in i nya lokaler i Falun. Kontoret ligger i anslutning till parkering samt tåg- och busstation vilket underlättar för de personer som kommer utifrån byarna, menar Linda Jonsson.
Emely Bakken
Annons: